Sökning: "Barn gör som vuxna gör"
Visar resultat 11 - 15 av 289 uppsatser innehållade orden Barn gör som vuxna gör.
11. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER
12. Ungdomar i den perioperativa vårdmiljön : Se mig, hör mig och gör mig delaktig
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Ungdomar befinner sig i ett komplext stadie av utveckling fysiskt, psykiskt och socialt. Det gör att deras upplevelser och behov av den perioperativa vårdmiljön kan skilja sig från barn och vuxna. Emellertid har den perioperativa vården ingen särskild inriktning på ungdomar. LÄS MER
13. Barns delaktighet i folkbibliotekets samlingar : En studie av barns egen kunskapsorganisation
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns egen kunskapsorganisation. Tidigare studier visar att när barns röster tas till vara i utformningen blir det möjligt att skapa kunskapsorganisationssystem som är bättre anpassade efter barns informationssökning. Studien sökte att besvara följande forskningsfrågor. LÄS MER
14. Elevernas inflytande på fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER
15. From words to action : A study of a child perspective in planning
Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studierSammanfattning : This study examines how well the children’s perspective is taken into account in modern day urban planning, according to professionals within the field. It highlights both positive and negative experiences of the implementation of this perspective, in order to distinguish both flaws and strengths in the current methods. LÄS MER