Sökning: "Barn gör som vuxna gör"

Visar resultat 11 - 15 av 289 uppsatser innehållade orden Barn gör som vuxna gör.

  1. 11. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Monica Turesson; [2023]
    Nyckelord :Musik; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER

  2. 12. Ungdomar i den perioperativa vårdmiljön : Se mig, hör mig och gör mig delaktig

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Paulina Widell; Therese Winell; [2023]
    Nyckelord :Adolescents; Perioperative care; Experiences; Needs; Anesthesia; Person centered care; Ungdomar; Perioperativ vård; Upplevelser; Behov; Anestesi; Personcentrerad vård;

    Sammanfattning : Ungdomar befinner sig i ett komplext stadie av utveckling fysiskt, psykiskt och socialt. Det gör att deras upplevelser och behov av den perioperativa vårdmiljön kan skilja sig från barn och vuxna. Emellertid har den perioperativa vården ingen särskild inriktning på ungdomar. LÄS MER

  3. 13. Barns delaktighet i folkbibliotekets samlingar : En studie av barns egen kunskapsorganisation

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Natalie Buhr; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsorganisation; barns kunskapsorganisation; klassifikation; barn; barnperspektiv; folkbibliotek;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka barns egen kunskapsorganisation. Tidigare studier visar att när barns röster tas till vara i utformningen blir det möjligt att skapa kunskapsorganisationssystem som är bättre anpassade efter barns informationssökning. Studien sökte att besvara följande forskningsfrågor. LÄS MER

  4. 14. Elevernas inflytande på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Johny Gebrayel; [2023]
    Nyckelord :Authority; influence; Makt; inflytande;

    Sammanfattning : : Eleverna har inflytande över att äta så mycket de ville av det som erbjöds på frukosten i matsalen. Dessutom kunde de välja att sitta vid ett bord och äta frukost med några elever från fritidshemmet och att de hade inflytande över att kunna prata med varandra. Dock på den bestämda ytan. LÄS MER

  5. 15. From words to action : A study of a child perspective in planning

    Master-uppsats, KTH/Urbana och regionala studier

    Författare :Markus West Wittenberg; [2023]
    Nyckelord :Children’s perspective; child perspective; child impact analysis; communicative planning; collaborative planning; Convention of the Rights of the Child; citizen participation; urban and regional planning; Barns perspektiv; barnperspektiv; barnkonsekvensanalys; kommunikativ planering; barnkonventionen; medborgardeltagande; samhällsplanering;

    Sammanfattning : This study examines how well the children’s perspective is taken into account in modern day urban planning, according to professionals within the field. It highlights both positive and negative experiences of the implementation of this perspective, in order to distinguish both flaws and strengths in the current methods. LÄS MER