Sökning: "Canvas"

Visar resultat 11 - 15 av 326 uppsatser innehållade ordet Canvas.

  1. 11. Datavisualisering av geospatial demografisk data med SVG och Canvas : Jämförelse av renderingstid mellan utritningstekniker med JavaScript biblioteken D3.js och ECharts

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Navida Saman Ul Haq; [2023]
    Nyckelord :Datavisualisering; Canvas; SVG; renderingstid; demografisk geospatial data;

    Sammanfattning : Ett teknikorienterat experiment genomfördes innehållande jämförelsen av renderingstid för datavisualisering av geospatial demografisk data med SVG och Canvas. Med ökande datamängder ökar behovet för hantering, lagring och analysering av den. För att underlätta tolkning av den kan visualiseringstekniker tillämpas. LÄS MER

  2. 12. Linjediagram med Canvas och SVG utifrån vatten-relaterad data : Utritningstekniker för webben

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Sara Leth; [2023]
    Nyckelord :Linjediagram; Canvas; SVG; JavaScript; datavisualisering; vattentemperaturer;

    Sammanfattning : Datamängderna som analyseras fortsätter växa (Xu et al., 2022) och SVG (”Scalable Vector Graphics”) och Canvas ligger ofta till grund för 2D-datavisualiseringar (Johnson och Jankun-Kelly, 2008). Samtidigt är det fortsatt viktigt att en webbplats erbjuder god interaktivitet för att inte förlora sina användare p.g. LÄS MER

  3. 13. John the Baptist Through the Lens of Generative AI : A Narrative and Reception-Historical Analysis of Mark 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Daniel Wettervik; [2023]
    Nyckelord :John the Baptist; Gospel of Mark; biblical art; visual exegesis; narrative criticism; Late Ancient Christian Sources; phenomenology; generative artificial intelligence; artificial intelligence; Midjourney; Johannes döparen; Markusevangeliet; biblisk konst; visuell exegetik; narrativ tolkning; patristik; fenomenologi; generativ artificiell intelligens; artificiell intelligens; Midjourney;

    Sammanfattning : This thesis addresses the intersection of reception history in biblical studies, Generative Artificial Intelligence (GAI) and phenomenology. Three images, from text prompts using different English translations of Mark 1:1–8 (KJV, NRSV and NIV) have been generated by GAI. LÄS MER

  4. 14. A Holistic Framework for Analyzing the Reliability of IoT Devices

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Leonardo Manca; [2023]
    Nyckelord :Canvas Learning Management System; Docker containers; Performance tuning Performance tuning; Internet of Things IoT ; Reliability; Failure rate; Availability; Comprehensive framework; IoT architecture; Failure modes; Reliability Block Diagram RBD ; Prestandajustering; Sakernas internet IoT ; Tillförlitlighet; Felfrekvens; Tillgänglighet; Heltäckande ramverk; IoT-arkitektur; Felfunktioner; Till-förlitlighetsblockdiagram RBD Canvas Lärplattform; Dockerbehållare; Prestandajustering;

    Sammanfattning : In the rapidly evolving landscape of the Internet of Things (IoT), ensuring consistency and reliability becomes a top priority for a seamless user experience. In many instances, reliability is assessed through Quality of Service (QoS) metrics, sidelining traditional reliability metrics that thrive on time-dependent failure rates. LÄS MER

  5. 15. Beyond the Canvas: A Mixed Methods Study of Awe-Experiences in Virtual Reality Featuring Abstract and Figurative Art

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Wilgot Qvant; Nike Stolpe Wikström; [2023]
    Nyckelord :awe; Virtual Reality; VR; emotions; abstract art; epistemic emotion; Social Sciences;

    Sammanfattning : Purpose: This thesis delves into the dynamic relation between awe and art, specifically focusing on abstract versus representational art within immersive Virtual Reality (VR) environments. Prompted by the expansion of awe research since Keltner and Haidt’s seminal work (2003) and the research gap on art and VR, this study explores whether the level of abstraction in art influences the intensity of the awe experience. LÄS MER