Sökning: "Caroline Persson"

Visar resultat 31 - 35 av 96 uppsatser innehållade orden Caroline Persson.

  1. 31. Boksamtal i förskolan : Förskolepedagogers uppfattnngar av boksamtal som pedagogiskt verktyg för barns litteracitetsutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Caroline Haglind-Sellén; Anneli Persson; [2018]
    Nyckelord :Boksamtal; högläsning; förskola; litteracitet; fenomenografi; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa förståelse för förskolepedagogers uppfattningar av boksamtal samt vilka förfaranden som sker vid boksamtal för att främja barns litteracitetsutveckling. Vi valde att studera detta då undersökningar visar att högläsning inte alltid är någon prioriterad aktivitet hos varken vårdnadshavare eller pedagoger på förskolan. LÄS MER

  2. 32. Hur lärs det i ateljén? : -estetikens aktörerer ur ett posthumanistiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Cecilia Persson; Caroline Nielsen; [2017]
    Nyckelord :Posthumanistiskt perspektiv; ANT; aktör; förskola; estetik; ateljé; lärande; pedagog; barn;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att observera lärandet i ett aktör-nätverk mellan aktörerna i förskolors ateljéer. Detta för att observera hur nätverket ansluter till nya aktörer, vilka olika nätverk som kommer samman och hur aktörerna reagerar gentemot varandra. Studiens empiriska material är insamlat genom videoobservationer. LÄS MER

  3. 33. “Vår värld är förskolan, det som händer här är det vi kan göra något åt“ : En kvalitativ studie om förskollärares resonemang kring anmälningsskyldigheten.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Caroline Persson; Agnes Engström; [2017]
    Nyckelord :försummelse; förskollärare; anmälningsskyldighet; vanvård; över- och underrapportering; omsorgssvikt;

    Sammanfattning : Preschool teachers in Sweden are bound by the mandatory reporting process which is found in Socialtjänstlagen. This means that if they are worried that a child is being harmed, they must report this to the social services. The aim of this qualitative study is to investigate how the mandatory reporting process is applied at preschools. LÄS MER

  4. 34. Studie- och yrkesvägledarens roll i gymnasievalet, ur ett elevperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Caroline Persson; Sara Persson; [2017]
    Nyckelord :gymnasievalet; Studie- och yrkesvägledare; information; självkännedom; vägledning;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur mycket och vilken sorts hjälp elever som går första året på gymnasiet fick av sin studie- och yrkesvägledare på grundskolan inför sitt gymnasieval. Med hjälp av våra frågeställningar vill vi ta reda på syftet som är hur elever som går årskurs ett på gymnasiet upplevde om deras studie- och yrkesvägledare på grundskolan fanns tillgänglig i samband med gymnasievalet. LÄS MER

  5. 35. Studie för säkerhet i barnkläder : Frigörande av huvor på ytterplagg vid nödsituation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Caroline Progoulakis; Lena Persson; [2017]
    Nyckelord :hood; snap fastener; children’s outdoor wear; safety; risk; standard; huva; tryckknapp; ytterplagg; barn; säkerhet; risk; standard;

    Sammanfattning : I den här rapporten har det studerats vilka fysikaliska parametrar som har direkt och indirekt påverkan vid frigörandet av huvor på ytterplagg för barn. Det har även studerats vilka av de parametrar som skulle kunna ingå i en testmetod. LÄS MER