Sökning: "Caroline Stark"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade orden Caroline Stark.

  1. 1. Hur arbetar elevhälsan för att främja psykisk hälsa? : En studie om elevhälsans hälsofrämjande arbete för att stärka elevernas psykiska hälsa.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Caroline Persson; Sandra Emilsson; [2021]
    Nyckelord :elevhälsa; förebyggande insatser; hälsofrämjande; KASAM; psykisk hälsa ohälsa; psykiskt välbefinnande; salutogenes samt specialpedagogik;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att synliggöra hur elevhälsan arbetar för att stärka elevernas psykiska hälsa utifrån ett salutogent perspektiv. I denna kvalitativa studie har vi undersök hur elevhälsan arbetar främjande för att stärka elevernas psykiska hälsa. För att undersöka detta har vi använt oss av en kvalitativ metod. LÄS MER

  2. 2. ”Jag vill inte leva ett liv där jag märker att varje fotsteg som jag har tagit har lämnat spår av förstörelse” : En kvalitativ studie kring avgörande faktorer för en persons minskade klimatpåverkan

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Caroline Gudmé; [2021]
    Nyckelord :klimatpåverkan; miljöhänsyn; teorin om planerat beteende TPB ; värdeuppfattning-norm-teorin VBN ; kognitiv dissonans; social praxisteori;

    Sammanfattning : Det är numera konstaterat att klimatförändringar kommer förändra förutsättningarna förmänniskor på jorden. Syftet med uppsatsen är därmed att undersöka vad som motiverarpersoner att minska sina klimatutsläpp och vilka hinder de kan stöta på. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares oro för barn i förskolan : En studie om fenomenet oro och dess innebörd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Lundgren; Caroline Persson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare erfar en känsla av oro i förskolan. Genom att använda en kvalitativ studie, har sex förskollärare med lång arbetslivserfarenhet i förskolan intervjuats. Vårt teoretiska perspektiv har genom arbetets gång varit omsorgsetiken och dess komponenter. LÄS MER

  4. 4. Historieämnet ur lärarens perspektiv : En kvalitativ studie om mellanstadielärares syn på historieämnets syfte och innehåll.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Olivia Nothér Palestro; Emilia Lindström; [2020]
    Nyckelord :Historieundervisning; didaktik; intervju; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka hur grundskollärare uppfattar historieämnet och hur de motiverar historieämnet inför eleverna. Studien undersökte hur lärares beskrivningar av ämnesinnehållet samspelar med det som Caroline Liberg benämner som innehållsdimensioner. LÄS MER

  5. 5. Trygghet och Studiero ur lärares perspektiv : En kvalitativ undersökning om lärares uppfattningar om trygghet och studiero.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Korhonen; [2020]
    Nyckelord :Trygghet; studiero; relationer; ledarskap; klassrumsklimat; svag inramning; stark inramning.;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie har utförts där syftet har varit att undersöka hur lärare i förskoleklass till årskurs 3 beskriver trygghet och studiero, vad som hindrar trygghet och studiero samt söka kunskap i hur lärare arbetar i undervisningen för att uppnå trygghet och studiero utifrån de samhällsorienterade ämnena. Detta för att delvis belysa vikten av dessa grundläggande faktorer i klassrummet samt även belysa hur arbetet sker för detta. LÄS MER