Sökning: "Champions League"
Visar resultat 11 - 15 av 24 uppsatser innehållade orden Champions League.
11. Financial Fair Play : Regleringens påverkan på konkurrensbalansen i engelsk fotboll
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Sedan 2012 har UEFA implementerat ett nytt regelverk vid namn Financial Fair Play, där klubblag måste följa denna reglering för att kunna delta i UEFA:s två största turneringar (Champions League och UEFA Europa League). Den större vikten av regleringen har lagts på en regel vid namn break-even rule som innebär att de relevanta kostnaderna inte får överstiga de relevanta intäkterna. LÄS MER
12. Vinst både på och utanför fotbollsplanen? : En fallstudie om hur europeiska fotbollsklubbars matchprestation påverkar sponsrande företags aktiekurs
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur aktiekursen hos en huvudsponsor till en fotbollsklubb påverkas av olika matchutfall. Teoretisk referensram: Studien använder sig av den effektiva marknadshypotesen som primär teori, utöver det används teorier kring behavioural finance samt veckoslutseffekten. LÄS MER
13. UEFA Financial Fair Play : Regleringen av fotbolls-Europa
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Since 2011 UEFA, the managing organisation of European football, demands that all clubs wanting to participate in the two major European club football tournaments, UEFA Champions League and UEFA Europa League, has to abide by the rules for UEFA Financial Fair Play. This regulation was developed by UEFA to protect the long-term financial stability of European club football. LÄS MER
14. Supporterskap, supporterkultur och kommersialisering.
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/SociologiSammanfattning : De senaste decennierna har fotbollsvärlden genomgått en accelererande kommersialiseringsprocess, där enskilda investerare fått ett ökat inflytande. Den österrikiska klubben SV Austria Salzburg köptes 2005 upp av läskedrycksföretaget Red Bull som gjorde en total omdaning av klubben, med bland annat byte av namn och klubbfärger som följd. LÄS MER
15. Benefits of Sponsoring a Football Club: An Event Study
D-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för nationalekonomiSammanfattning : Motivated by an increasing interest in sports industry, this paper examined the relationship between a football club's performance in the UEFA Champions League and its jersey sponsor's stock price. The paper aims to quantify the benefits of football sponsorships, expand current academic knowledge about sport sponsorships and provide insights why companies are investing increasing amounts of money into football clubs. LÄS MER