Sökning: "Children’s theatre"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Children’s theatre.

  1. 1. Barnteater på folkbiblioteket : En kvalitativ studie över barnbibliotekariers syn på barn genom inköp och urval av teaterföreställningar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Benjaminsson; Elin Mattsson; [2023]
    Nyckelord :Barnbibliotekarie; Barn; Folkbibliotek; Synen på barn; Förhållningssätt; Barnteater;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to identify children’s librarians' approaches to children and children's theatre when reasoning about the purchase and selection of children’s theatre, and the view of children that can then be expressed. Questions posed are: What approaches to children’s theatre do children’s librarians express? What view of children do the identified approaches express? The theoretical framework consists of three approaches to reading translated into a theatrical context. LÄS MER

  2. 2. Teater för barn - spelar det någon roll? : En kvalitativ studie av två yrkesverksammas syn på att spela professionell teater för skolbarn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Lisa Brolin; Ellinor Hammar; [2023]
    Nyckelord :children s theatre; school children; theatre; theatre for school children; barnteater; skolbarn; teater; teater för skolbarn;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur två yrkesverksamma personer inom regionteater upplever hur det är att arbeta med teater för skolbarn. Den teoretiska utgångspunkten för studien är fenomenologisk då det är två personers erfarenheter och upplevelser som lyfts fram. LÄS MER

  3. 3. Låt platsens identitet leda vägen : En studie om att skapa ett inkluderande wayshowingsystem där platsens identitet visar vägen till skolans profilområden.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Linnéa Söderqvist; [2023]
    Nyckelord :rumslig gestaltning; informationsdesign; wayshowing; mental karta; imageability; platsidentitet; normkreativitet;

    Sammanfattning : Detta är ett examensarbete som görs inom ämnet informationsdesign och rumslig gestaltning. Studien syftar till att undersöka orienterbarheten av en kreativ grundskola med profilinriktningarna dans, musik, teater och konst. LÄS MER

  4. 4. Operationssjuksköterskors upplevelser av omvårdnad riktat till barn i relation till den perioperativa vården : en kvalitativ deskriptiv studie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Evelina Sundquist; Emma Kruukka; [2021]
    Nyckelord :children; theatre nurses; nursing; perioperative care; barn; operationssjuksköterskor; omvårdnad; perioperativ vård;

    Sammanfattning : Introduktion: Operationssjuksköterskor i den perioperativa vården möter ofta barn som ska genomgå en operation. Krav på produktion och rutiner styr att det första mötet sker med anestesisjuksköterskan och därmed blir operationssjuksköterskans möte med barnet mer begränsat. LÄS MER

  5. 5. Barnkulturens implicita förväntningar : En receptionsstudie av Suzanne Ostens verk Flickan, mamman och demonerna 

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Maria Gotfredsen; [2018]
    Nyckelord :post colonial theory; suzanne osten; crituiqe; critic; reception study; anders johansson; perry nodelman; jacquline rose; the verbal icon; Wimsatt; literature; essay; Litteratursociologi; Suzanne Osten; kritik; litteraturkritik; receptionsstudie; anders johansson; postkolonial; postkolonial teori; the verbal icon; Wimsatt; perry nodelman; essä;

    Sammanfattning : This thesis is a reception study of Susanne Ostens book, theatre play and children’s film Flickan, mamman och demonerna. The study aims to examine how proffesional crituiqe, published in daily press and journals, handles the crituiqes genre conventions with the theorie that if the cirtic averts from the crituiqes genre conventions that their/societys doxa on what we expect from children’s art will become more visible, and the inescapable follow up question: does this ecpectation mirror how we perceive children and their capabilities?  The theorie is an investigation of the professor and litterary scholar Anders Johansson’s essay Slitas itu publisched Critica Obscura: Litteraturkritiska essäer, where Johansson makes the claim that socitys doxa will become visible if the ciric does not follow the crituiqes genre conventions and that this will lead to an erosion of the crituiqes porpose. LÄS MER