Sökning: "Clinical evaluation"
Visar resultat 1 - 5 av 491 uppsatser innehållade orden Clinical evaluation.
1. Kliniska riktlinjer gällande handläggning av urinretention postpartum - en granskning baserad på kvalitetsgranskningsinstrumentet AGREE II
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: En vanlig komplikation relaterat till graviditet och förlossning är urinretention. Denna komplikation är övergående hos majoriteten av de som drabbats men är trots detta en vanligt förekommande orsak till vårdskada som kan orsakas av bristande riktlinjer. LÄS MER
2. Utvärdering av smärtenkät för bedömning av oral smärta hos hund och katt
Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Tandsjukdomar är bland de vanligaste åkommorna som ses hos hund och katt idag, och en stor del av dessa tros orsaka djuren smärta och lidande. Smärta och inflammation som uppstår av eller i samband med dessa sjukdomar har även visat sig ha en negativ påverkan på individens nutritionella status, välfärd och livskvalitet. LÄS MER
3. Fonologisk medvetenhet och ordavkodning hos svensktalande vuxna
Magister-uppsats, Uppsala universitet/LogopediSammanfattning : Formell bedömning av fonologisk medvetenhet samt avkodning av ord och nonsensord är nödvändigt för korrekt diagnostik av läs- och skrivsvårigheter. Normer för vuxna saknas dock för svenska test som används för att pröva dessa förmågor. LÄS MER
4. Evaluating aperture shape controller (ASC) in modulated radiation treatments
Master-uppsats,Sammanfattning : To decrease aperture complexity, the aperture shape controller (ASC) is a recently introduced function in Eclipse external beam planning (Varian Medical Systems, Palo Alto, USA). ASC works within the photon optimizer, minimizing distances between adjacent leaf tips of the MLC. LÄS MER
5. Strukturer och värderingar av bevis
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för matematiska vetenskaperSammanfattning : The main purpose of this study was to investigate the structure of Swedish students’ mathematical argumentation and what values teacher show when ranking student solutions. This qualitative study used a clinical, task-based interview (N = 4). LÄS MER