Sökning: "Definition på kultur"
Visar resultat 21 - 25 av 222 uppsatser innehållade orden Definition på kultur.
21. Den mångfacetterade valkompetensen : Definition, arbetssätt och utvärdering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Valkompetens definieras utifrån individens förmåga att fatta beslut i relation till valmöjligheter och självkännedom, men forskning visar att definitionen inte är samstämmig. Valkompetens som arbetsform bortprioriteras till förmån för andra skolämnen och utvärderingar i relation till utveckling av elevers valkompetens genomförs inte i tillräckligt hög grad. LÄS MER
22. I hederns namn - hederligt eller ohederligt : En systematisk litteraturöversikt om hedersrelaterat våld och förtryck
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : The purpose of this essay is to use a systematic literature review to examine what previous research highlights about honor-related violence and oppression. With a focus on women's vulnerability, but also to study what definition the term “honour” has in previous research, as well how different forms of violence are used in the maintenance of honour. LÄS MER
23. En ekokritisk analys av hur A Short Hike tränar spelaren i hållbara värderingar
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : The world is facing an ecological crisis, and it is essential that we transition to a sustainable culture and sustainable behavior. At the same time, the gaming industry produces games that largely contradict these principles. LÄS MER
24. Legitimeringar för litteraturläsning : Elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vår kvalitativa studie syftar till att utveckla kunskaper om elevers upplevelser av varför vi läser skönlitteratur inom svenskämnet. Elevers röster är fortfarande få bland studier inom fältet, trots att de är en viktig komponent för svenskämnets konstruktion. LÄS MER
25. Ad fontes för en djupare förståelse av kritiskt tänkande i svenskämnet på gymnasiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att undersöka nya vägar till att främja kritiskt tänkande i ämnet svenska på gymnasiet, där den erfarenhetspedagogiska undervisningstraditionen är den rådande ämneskonceptionen. Genom en återgång till och närläsning av Vygotskijs ”Undersökningens problem och metod” i Tänkande och språk samt Rosenblatts Literature as Exploration ämnar studien ge svar på om verken ger nya impulser till ett tänkande om kritiskt tänkande och om ett ”tänkesätt” kan ersätta en entydig definition av begreppet för läraren i svenskämnets litteraturundervisning på gymnasiet. LÄS MER