Sökning: "Digital Immigrant"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden Digital Immigrant.

  1. 11. “A glass half-full of opportunities” The perceptions and lived experiences of Arabic-speaking immigrants using digital primary healthcare applications in Scania, Sweden. A qualitative content analysis study.

    Master-uppsats, Lunds universitet/Socialmedicin och global hälsa

    Författare :Wasim Jabari; [2021]
    Nyckelord :Digital health; Digital primary care; Primary care; Telehealth; Telemedicine; Health Systems; Equity; Equality; Accessibility; Experiences; Qualitative; Patients; Sweden; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Abstract Background: There is growing concern in Sweden about health inequity and unequal access to traditional primary healthcare among different socio-economic groups, predominantly immigrants. The use of information and communication technology in the health sector has been suggested as a potential tool to overcome healthcare accessibility and equity. LÄS MER

  2. 12. Litteracitetens betydelse för kommunikationen mellan skolan och hemmet : En kvalitativ studie av fyra utlandsfödda föräldrars samt fem mentorers upplevelser av kommunikationen mellan skolan och hemmet och även en datalärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ann-Charlotte Johansson-Gårdhed; [2020]
    Nyckelord :litteracitet; digitalisering; kommunikation; vardagslitteracitet; skolliteracitet; hem och skola; utvecklingssamtal;

    Sammanfattning : Min undersökning av fyra föräldrar som har begränsad litteracitet som nu studerar på SFI A och hur de upplever att de kan ta till sig informationen från deras barns skola som skickas hem via skolväskan, mail eller via den digitala plattformen SchoolSoft, visar att samtliga föräldrar upplever att de inte kan komma åt information om studiedagar, föräldramöten, närvaro eller annan information på den digitala plattformen SchoolSoft då de inte vet hur man kommer in på den. Samtliga föräldrar uppger också att de vet hur viktig en bra skolgång är för deras barn och de känner att de inte kan bli fullt delaktiga i sina barns skolgång på grund av svårigheter att ta till sig informationen och förstå meddelanden som skickas hem till dem då de har begränsad litteracitet. LÄS MER

  3. 13. Bygga broar över digitala klyftor : En kvantitativ studie om upplevd digital kompetens och behov av stöd inom teknikämnet inför digitaliseringstillägget till läroplanen 2018/2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Tobias Andersson; David Evertsson; [2018]
    Nyckelord :digital native; digital immigrant; digital competence; digital divides; Digitaliseringstillägget; läroplansförändring; digital kompetens; digitala klyftor;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad kunskap om teknikämnets möjliggörande inför digitaliseringstillägget 2018/2019. Dessa frågor har besvarats genom ett kvantitativt metodval i form av online-enkäter. Resultatet visade att lärare generellt skattar sin digitala kompetens gällande programmering som lågt. LÄS MER

  4. 14. Häng med! Konsten att orientera sig i det svenska informationssamhället : En kvalitativ studie om hur digitala informationsmedel tas emot av nyanlända eritreaner i Botkyrka kommun

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Rahwa Ghebrehiwet; [2017]
    Nyckelord :Media literacy; digital klyfta; informationssamhälle; nyanlända; digital native; digital immigrant; e-förvaltning;

    Sammanfattning : Denna studie berör nyanlända eritreaner, bosatta i Botkyrka kommun, upplevelse av digitaliserad samhällsinformation. Studien har tre huvudsakliga frågeställningar 1. LÄS MER

  5. 15. Identiteter över gränser

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Anna Johansson; [2017]
    Nyckelord :diaspora; hybrida identiteter; kollektiva identiteter; integration; social inkludering; flyktingar; immigranter; digitala medier; sociala medier; digitalt nätverkssamhälle; transnationalitet;

    Sammanfattning : I föreliggande studie har immigranters identitetsskapande på digitala medier undersökts.Vidare har detta satts i relation till en integrationsprocess i det svenska samhället. Detteoretiska ramverk som legat till grund för studien är det digitala nätverkssamhället,diaspora, hybridaidentiteter samt kollektiva identiteter. LÄS MER