Sökning: "Diskursiv praktik"

Visar resultat 36 - 40 av 117 uppsatser innehållade orden Diskursiv praktik.

  1. 36. Problematisk frånvaro – Vems ansvar och skyldigheter? : En diskursiv studie kombinerad med Laclau och Mouffes och Faircloughs kritisk diskursanalys av den statliga granskningen ”Saknad!” SOU 2016:94

    Magister-uppsats,

    Författare :Marianne Ståhlbrand; [2020]
    Nyckelord :frånvaro; ansvar; skyldighet;

    Sammanfattning : När elever är borta från skolan vid många tillfällen eller under en lång sammanhängande period kan det innebära stora konsekvenser för elevens utveckling i skolan men också senare fram i livet. Vanligt är att många elever med hög frånvaro känner ett utanförskap som kan följa med hela livet (Gren Landell, 2018). LÄS MER

  2. 37. Avtryck och tillblivelse : En utbildares undersökning av det som blev och skulle kunna bli i ett utbildningsrum

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Åse Teiner; [2020]
    Nyckelord :agential realism; carpet; intra-action; leadership training; material-discursive practice; matter; meaning; posthumanism; practical knowledge; relational competence; training room; agentiell realism; intra-aktion; ledarskapsutbildning; materia; materiellt-diskursiv praktik; matta; mening; posthumanism; praktisk kunskap; relationskompetens; utbildningsrum;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän undersöker jag relationerna mellan olika former av materia, både mänsklig och icke mänsklig, i ett utbildningsrum. Syftet är en ökad förståelse för hur mening och tillblivelse möjliggörs och begränsas utifrån mitt agerande inom ramen för den materiellt-diskursiva praktik som utbildning utgör. LÄS MER

  3. 38. Vad säger skolan om kultur? : En studie om kulturbegreppets användning i skolans läroplan och medförande didaktiska följder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Pontus Novén; [2020]
    Nyckelord :Kultur; läroplan; kursplan; bildämnet; diskurs; estetisk kultur; antropologisk kultur; bildpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka diskurser som finns i utvalda delar av gymnasieskolans läroplan kring begreppet kultur, samt vilka didaktiska följder det kan medfölja. De utvalda kapitlen har varit de övergripande delarna som berör alla ämnena samt bildämnets kursplan. LÄS MER

  4. 39. Hur olika nationer framställs - En kritisk diskursanalys av Donald Trump

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Lisen Gunnarsson; [2019-09-17]
    Nyckelord :Donald Trump; Jerusalem; kritisk diskursanalys; postkolonialism;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att belysa USA:s inflytande på konflikten mellan Israel och Palestina. Genom att titta närmare på hur Donald Trump porträtterar de olika aktörerna kan vi få en känsla för talets inverkan på den enskilda individen. LÄS MER

  5. 40. HUR HAR PRAKTISKA OCH TEORETISKA ASPEKTERNA AV ÄMNET SLÖJD SKRIVITS FRAM VID INFÖRANDET I UNDERVISNINGSPLANER OCH LÄROPLANER

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Linda-Marie Herger; [2019-02-12]
    Nyckelord :Slöjd; teori; praktik; kunskapssyn; undervisningsplaner; läroplaner; betänkanden; förordning och proposition;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den här uppsatsen är att undersöka hur slöjdämnet har skrivits fram i läroplaner och förarbeten med avseende på praktiskt- och teoretiskt ämnesinnehåll Teori: Läroplansteoretisk forskning med betoning på språkets performativa funktion i läroplanstexter. Metod: Diskursanalys, inspirerad av kritisk diskursanalys med tonvikt på diskursiv och social praktik Resultat: Resultatet visar att de förändringar som förekommit när det gäller praktiska- och teoretiska aspekter av slöjdämnet går att förstå som en följd av samhällsutvecklingen när det gäller synen på teoretiska och praktiska kunskaper och en förskjutning mot estetiska aspekter och större tonvikt på teoretiskt innehåll i slöjdämnets undervisning. LÄS MER