Sökning: "Diskuterande"

Visar resultat 11 - 15 av 48 uppsatser innehållade ordet Diskuterande.

  1. 11. Visst kan "vi" göra fel men de värsta felen begås av "de andra"! : En innehållsanalys av läroböckerna Se samhället och Reflex 123 i samhällskunskap utifrån framställningen av "vi" och "de andra".

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Strid; Madicken Hammarquist; [2020]
    Nyckelord :Läroböcker; samhällskunskap; ”vi” och ”de andra”; läromedelsteori; postkolonial teori.;

    Sammanfattning : I denna undersökning har framställningen av ”vi” och ”de andra” i två utvalda läroböcker i samhällskunskap undersökts genom kvalitativ innehållsanalys. En jämförelse mellan två läroböcker har gjorts. LÄS MER

  2. 12. Pedagogers och barns otillräckliga kunskap kring konflikthantering : En kvalitativ studie om hur barn och pedagoger talar om konflikthantering och inkludering.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Julia Jönsson; Ann-Marie Miklovicz; [2019]
    Nyckelord :Barn; Inkludering; Konflikthantering; Pedagoger och Socialkonstruktionism.;

    Sammanfattning : Fullständig konflikthantering leder till ett samhälle där konflikter blir hanterade på ett konstruktivt sätt. Studiens syfte var att undersöka skillnaderna på pedagogers respektive barns diskuterande, om vad som sker i mötet mellan pedagog och barn vid konfliktsituationer i förskolans verksamhet genom samtal om konflikthantering och inkludering efter konflikter. LÄS MER

  3. 13. Förstår du det du läser? : En litteraturstudie om lässtrategier och dess betydelse i elevers utveckling av god läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Karlsson; Taylor Anne Conyer; [2018]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; läsförståelseutveckling; undervisning och lärarens roll;

    Sammanfattning : Syftet med denna litteraturstudie är att undersöka vad forskning lyfter fram om hur läraren genom undervisning och arbete med lässtrategier kan möjliggöra utveckling i läsförståelse. Utifrån detta syfte tar studien sin utgångspunkt i frågeställningarna:  Hur påverkar arbete med lässtrategier elevers läsförståelse? Vilken roll har läraren vid arbete med lässtrategier och läsförståelse? I litteraturstudien har olika vetenskapliga artiklar lästs och analyserats som sträcker sig från år 1984 – 2016. LÄS MER

  4. 14. ”Jag trivs bäst i öppna landskap” - En analys av undantaget för primära jordbruksföreningar och dess konkurrenseffekter

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Sofie Österberg; [2017]
    Nyckelord :allmän rättslära; avtalsrätt; civilrätt; EU-rätt; företagsekonomi; konkurrensrätt; rättsekonomi; rättsvetenskap.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : This essay explains and discusses the agricultural position in competition law as a legal exception. Under chapter 2, paragraph 4 of the competition act, cooperation between primary agricultural organizations is allowed as an exception to the anti-competitive regulation. LÄS MER

  5. 15. En rekvisitörs arbete - Kreativt eller ej?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Karolina Hagerman; [2017]
    Nyckelord :kreativitet; kreativ; rekvisitör; rekvisita; skapa; problemlösning; problemlösningsförmåga; områdesförändring; algoritmisk; inre färdigheter; inlärda förmågor; motivation; talang; tyst kunskap; deltagande observationer; Karl Gerhard; Malmö opera; turnéproduktion;

    Sammanfattning : I denna uppsats har jag undersökt kreativitet i förhållande till rekvisitörens arbete. Detta har jag gjort genom att vara ansvarig rekvisitör för Malmö Operas turnéproduktion ”Jag blir nog aldrig bjuden dit igen” och på så sätt får yrkeserfarenhet som jag kunnat jämföra med de textanalyser jag gjort kring begreppet kreativitet. LÄS MER