Sökning: "E-handel distribution"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden E-handel distribution.

  1. 1. Longtail-fenomenet i svenskdagligvaruhandel : En kvantitativ studie av försäljningskoncentrationen i den svenska dagligvaruhandelns e-handel jämfört med fysisk handel.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring och turismvetenskap (MTS)

    Författare :Martin Amrén; Albin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Long tail; Pareto; superstars; grocery; e-commerce; omni-channel; multi-channel; sales concentration; Longtail; pareto; superstars; dagligvaror; e-handel; omni-channel; multi-channel; försäljningskoncentration;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med digital utveckling ökar användandet av digitala kanaler för att köpa produkter. Utvecklingen sätter ökad press på handeln att utveckla sitt digitala erbjudande. Problemformulering: Förutsättningarna att driva handel skiljer sig åt online jämfört med offline, sett både ur perspektiv från återförsäljare och köpare. LÄS MER

  2. 2. Hur har marknadsföringsstrategier förändrats inom svenska apotek på grund av digitaliseringen? : En kvalitativ studie avgränsad till apotek i Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Jonna Sundell; Hanna Rune; [2023]
    Nyckelord :Digitalization; marketing mix; traditional marketing; digital marketing;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa kunskap om hur digitalisering har påverkat marknadsföringsstrategier inom svenska apotek som verkar inom både e-handel och fysisk verksamhet. Två forskningsfrågor har undersökts, vilka är hur marknadsföringsstrategier påverkats av digitaliseringen i svenska apotek samt hur denna utveckling hjälpt apoteken i Sverige att konkurrera med varandra. LÄS MER

  3. 3. Hållbara e-handelslager : En kvalitativ studie omhållbarhetsperspektivet inom lagerverksamhet

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Moa Liljevall; [2022]
    Nyckelord :E-commerce; Supply chain management; Warehousing; Sustainability; triple bottom line; Sustainable warehousing; E-handel; Supply chain managment; Lager; Hållbarhet; Triple bottom line; Hållbar lagerhantering;

    Sammanfattning : Bakgrund Hållbarhetsarbete har aktualiserats inom samhället där intressenter och konsumenter förväntar sig ett hållbart ansvarstagande hos företag. I korrelation med denna ökning har även tillväxt av den digitala handeln satt extra press på företags försörjnings- och distributionskedjor för att möta kundens efterfrågan på kundservice samt förväntan om hållbarhet. LÄS MER

  4. 4. Electrification of Last-Mile Transport : A Study of Charging Infrastructure and Collaborative Business Model

    Master-uppsats, KTH/Energiteknik

    Författare :Elin Johansson; Marcus Rostmark; [2022]
    Nyckelord :Electrification; electric vehicles; last-mile; charging infrastructure; risk analysis; collaborative business models; Elektrifiering; elfordon; sista milen; laddinfrastruktur; riskanalys; kollaborativ affärsmodell;

    Sammanfattning : Electrification of the transport sector is an important step in reducing the global greenhouse gas (GHG) emissions. Compared to traditional internal combustion engine vehicles (ICEVs), electric vehicles (EVs) produce no tail-pipe emissions and could be coupled with responsible energy production from renewable energy sources to reduce coupled emissions of their operation. LÄS MER

  5. 5. Analysis of Single Echelon Logistics Model for Delivering Temperature Sensitive E-groceries in Cities using Electric Vehicle

    Master-uppsats, KTH/Industriell produktion

    Författare :Harivignesh Narayanasamy; [2022]
    Nyckelord :Electromobility in last mile; E-commerce; Agent-based simulation; Urban logistics; Supply chain in Sweden; Temperature sensitive e-groceries; Elektromobilitet på sista milen; E-handel; Agentbaserad simulering; Stadslogistik; Leveranskedja i Sverige; Temperaturkänsliga e-livsmedel;

    Sammanfattning : With the increase in the growth of the e-commerce sector since the past decade, the pressure has been progressively more applied to the operations and supply chain. As the pandemic has pushed the companies to provide services at the customer doorstep due to the difficulties in accessing services from brick-and-mortar stores, the logistical operation of the companies is continuously put under pressure. LÄS MER