Sökning: "Ekologi biologi"

Visar resultat 6 - 10 av 40 uppsatser innehållade orden Ekologi biologi.

  1. 6. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Olle Claesson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive load; Cognitive load theory; Example-problem pair; Extraneous cognitive load; Fading; Germane cognitive load; Intrinsic cognitive load; Long term memory; Transfer; Self-explanation effect; Worked examples; Working memory; Arbetsminne; Avtagande; Exempel-problem par; Extern kognitiv belastning; Genomarbetade exempel; Inneboende kognitiv belastning; Kognitiv belastning; Kognitiv belastnings teori; Långtidsminne; Relevant kognitiv belastning; Självförklarande-effekten; Överföring;

    Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER

  2. 7. Betydelsen av kommensala gnagare för framtida forskning : En fallstudie av det tidigmedeltida Västergarn på Gotland

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för arkeologi och antik historia

    Författare :Ida Zetterström; [2023]
    Nyckelord :Rodents; rats; mice; osteology; commensalism; Västergarn; ecology; Gotland; archaeology; biology; microarchaeology; macroarchaeology; Gnagare; råttor; möss; osteologi; kommensalism; Västergarn; ekologi; Gotland; arkeologi; biologi; mikroarkeologi; makroarkeologi;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar belysa kommensala gnagare inom arkeologin och förmedla potentialen för vidare forskning. Den medeltida bebyggelsen i Västergarn, Gotland agerar fallstudie där benen från små gnagare analyserats och diskuterats utifrån mikro- och makroarkeologins teoretiska vinklar. LÄS MER

  3. 8. Outdoor Education: Opportunities, Challenges & Teacher Competencies – A Perspective on how to Teach in Nature

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för biologi och miljö (BOM)

    Författare :Jonathan Ståhlberg; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Teacher Competencies; Education; Biology teaching; Framework factors; Learning by Senses; Collegial Competencies;

    Sammanfattning : For the last forty years outdoor education has been investigated all around the globe. Despite intense research initiative, studies have been lacking regarding what teacher competencies are beneficial for successful outdoor education. LÄS MER

  4. 9. Vad är växtblindhet och vilken betydelse har det? : samt artkunskapens roll i lärandet om biologisk mångfald och ekologi

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Nina Hallor; [2022]
    Nyckelord :plant blindness; biodiversity; education; ecology; species knowledge;

    Sammanfattning : The purpose of this work was to investigate, via a literature study, what the concept plant blindness is and what significance it has, to investigate the importance of species knowledge for student’s learning in biology and to investigate how species knowledge is best taught. Plant blindness is a widespread phenomenon that involves the inability to see and appreciate the surrounding plants. LÄS MER

  5. 10. Inhemska perenner : vad finns tillgängligt och hur kan de användas?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Lisa Nyman Svensson; [2021]
    Nyckelord :inhemska perenner; ekologi; naturalistiska planteringar; rödlistan;

    Sammanfattning : Som oinsatt i den svenska floran och med en begränsad kunskap om inhemska arter kan det vara svårt att förstå deras roll i ett anlagt sammanhang. Hur inhemska arters status i naturen ser ut och hur vår påverkan på naturmiljöer hotar dessa arters överlevnad är ett problem. LÄS MER