Sökning: "EmpAt"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade ordet EmpAt.

  1. 1. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  2. 2. ”Ring inte oss, vi ringer dig” En kvalitativ intervjustudie om hur en IT-koncern arbetar med employer branding

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Jenny Alfthan; Mimi Carvell; [2022]
    Nyckelord :Employer branding; IT-branschen; rekrytering; employer attractiveness; EmpAt; organisationsidentitet; organisationskultur; image; rykte; Social Sciences;

    Sammanfattning : Due to digitalization, IT is one of the fastest growing sectors. This has resulted in a shortage of qualified employees, consequently causing a competitive employment market within the sector where companies are at competition to both recruit and retain employees. LÄS MER

  3. 3. Arbetsgivarkommunikation på sociala medier - Hur utformning av arbetsannonser påverkar mottagares attityder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Josefin Olsson; Helena Abrahamsson; [2022]
    Nyckelord :employer branding; brand attitude; elaboration likelihood model; EmpAt-scale; organizational attractiveness; arbetsgivarvarumärke; varumärkesattityd; EmpAt-skalan; organisationsattraktivitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : Idag är det viktigare än någonsin att vara en attraktiv arbetsgivare för att attrahera spetskompetens inom områden som IT och Tech. I takt med digitaliseringen har efterfrågan blivit större än utbudet för kompetenser inom dessa områden och arbetsgivarkommunikation har blivit ett allt mer aktuellt område inom fältet strategisk kommunikation. LÄS MER

  4. 4. Uppfattningen av arbetsgivarens attraktivitet inom tillverkningsindustrin

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Carin Bohman Hökdal; Hanna Luokkamäki; [2022]
    Nyckelord :Employer Attractiveness; Intention to Stay at the Organization; Gender Differences; Arbetsgivarattraktivitet; Viljan att stanna kvar inom organisationen; Könsskillnader;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka om arbetsgivarens attraktivitet, utifrån fem dimensioner, kunde predicera medarbetarens vilja att stanna kvar inom organisationen samt eventuella skillnader mellan mäns och kvinnors uppfattning om sin arbetsgivares attraktivitet. En enkät skickades ut till en organisation inom tillverkningsindustrin och totalt medverkade 69 deltagare. LÄS MER

  5. 5. Identifying Dimensions of Employer Attractiveness in Startups : The Case of Swedish Tech Startups

    Master-uppsats, KTH/Industriell Management

    Författare :Cristina Gadibadi; [2020]
    Nyckelord :employer branding; employer attractiveness attributes; EmpAT Scale; startups; startups attractiveness; Swedish startups; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivarens attraktionskraft; EmpAT Scale; startups; startups attraktivitet; Svenska startups;

    Sammanfattning : Human capital is recognized as the foundation of a firm's competitive advantage (Messenböck et al., 2015; Berthon et al., 2005). LÄS MER