Sökning: "Etnografi kvalitativ"

Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser innehållade orden Etnografi kvalitativ.

  1. 1. Mäns upplevelser av sexualitet efter radikal prostatektomi : En kvalitativ metasyntes

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Marwo Ahmed; Diana-Madalina Ilau; [2024]
    Nyckelord :Erectile dysfunction; experience; radical prostatectomy; sexuality; Erektil dysfunktion; upplevelse; radikal prostatektomi; sexualitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Prostata är en körtel som befinner sig under mäns urinblåsa och omger urinröret. Prostatacancer är den vanligaste cancerform i Sverige bland män. En vanlig behandling är radikal prostatektomi vilket innebär avlägsnade av prostatakörtel. LÄS MER

  2. 2. Ateljén, där kreativa avtryck bor : - En kvalitativ bildanalys av förskoleateljéer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Pauline Schlack Moilanen; Tove Wantzin; [2023]
    Nyckelord :early childhood education; atelier; intra-action; environment as the third teacher; visual ethnography; förskola; ateljé; intra-aktion; rummet som den tredje pedagogen; visuell etnografi;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka och bredda kunskapen om hur barns närvaro och avtryck syns i ateljén som rum när de inte är där samt hur intra-aktionen mellan olika aktörer främjar barns agens och estetiska processer. Studiens metod bygger på en visuell etnografisk undersökning, där empirin består av fotografiskt material som samlats in från ateljéer. LÄS MER

  3. 3. This is "Tricky"! : A Micro-ethnographic Study of Participation and Inclusion of Integrated Students with Intellectual Development Disorder in Swedish Compulsory Schools

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Pernilla Lindberg; Brittany Westerblom; [2022]
    Nyckelord :ethnography; inclusion; integration; intellectual development disorder; own experience; participation; participation model; student’s voice; delaktighet; delaktighetsmodellen; egen erfarenhet; elevens röst; etnografi; inkludering; integrering; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to provide increased knowledge about the experiences of some Swedish students with intellectual development disorder who are enrolled in compulsory school for pupils with learning disabilities and study according to that curriculum but attend school as integrated students. The study examines how these students understand opportunities and experiences of participation and inclusion in their learning environment and social existence based on self-perceived experiences. LÄS MER

  4. 4. Anestesisjuksköterskors vårdande kommunikation i preanestesifasen : En Fokuserad etnografi

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Omvårdnadsforskning

    Författare :Annika Eriksson Borg; Sofia Bohlin; [2022]
    Nyckelord :Vårdande relation; vårdande kommunikation; personcentrerad vård; anestesisjuksköterska; etnografi;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund – Vårdande kommunikation är komplext och viktigt att studera eftersom den kan påverka vårdens kvalitet och patientens upplevelse av kvalitet. Syfte - Syftet med denna studie är att beskriva anestesisjuksköterskors vårdande kommunikation med patienter i preanestesifasen Metod – Metoden var kvalitativ, induktiv och beskrivande fokuserad etnografi. LÄS MER

  5. 5. Hur omsorg kan leda till makt i barns matsituationer : En kvalitativ studie om hur omsorg visar sig i relationer mellan förskollärare och barn vid matsituationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Louise Forsberg; Samanta Bancic Håkansson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att bidra med kunskap om hur omsorg visar sig i relationer mellan vuxna och barn vid matsituationer i förskolan. Studien placeras därmed i en stark förankring i forskning disciplinen med betoning på omsorg i barns utveckling och lärande. Tre forskningsfrågor används för att konkretisera studiens syfte. LÄS MER