Sökning: "Examensarbete bedömning i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 48 uppsatser innehållade orden Examensarbete bedömning i skolan.

  1. 21. Formativ bedömning och återkoppling ur ett lärarperspektiv i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Yasmin Muradi; Maysa El-Agha; [2018]
    Nyckelord :Bedömning; Formativ bedömning; Lärande; Skrivprocess; Skriftlig respons; Elevtexter; Återkoppling;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur lärare arbetar med formativ bedömning i svenskämnet, samt hur skriftlig återkoppling påverkar elevers skrivande. Trots att forskningen lyfter upp olika aspekter på hur formativ bedömning främjar lärandet så upplever vi att det fortfarande saknas kunskap om detta arbetssätt i svenska skolan. LÄS MER

  2. 22. Lärare lär varandra lära- en kvalitativ studie om lärares inställning till sambedömning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :My Persson; Beatrice Aguilar; [2018]
    Nyckelord :elevers skrivutveckling; formativ och summativ bedömning; kvalitativa intervjuer; likvärdighet; lärares perspektiv; sambedömning; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete är att skapa förståelse för lärares inställning till sambedömning och vilka faktorer som kan påverka inställningen. Undersökningen ämnar också att undersöka vad lärare kan se för syfte med sambedömning och utifrån detta föra en diskussion om hur och varför sambedömning genomförs i skolan. LÄS MER

  3. 23. Bra, bättre, bäst : Elevers uppfattningar gällande kamratrespons i svenska.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Cecilia Sahlsten; [2018]
    Nyckelord :uppfattningar; kooperativt lärande; kamratrespons; kunskapsutveckling; uthållighet; motivation; formativ bedömning; ömsesidigt beroende; svenska;

    Sammanfattning : För de elever som idag går i grundskolan har undervisningen från första dagen i skolan styrts av Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Lgr11).  Till skillnad från tidigare läroplaner har Lgr 11 ett tydligt fokus på resultat och målstyrning och en viktig del av detta är formativ bedömning och att eleverna utvecklar förmågan att bedöma sina resultat. LÄS MER

  4. 24. Formativ bedömning i fysikundervisning på gymnasiet - ett sätt att främja lärandet i fysik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elisavet Andersson Georgiadou; [2017]
    Nyckelord :formativ bedömning; fysikundervisningfeedback; kombinerade formativa arbetssätt;

    Sammanfattning : Genomförda undersökningar av olika forskare och inom olika undervisningsområden visar att formativ bedömning förbättrar elevers inlärning och förståelse. Den svenska läroplanen från 2011 (Skolverket 2011a) ger tydliga rekommendationer om att formativ bedömning ska inkluderas i undervisningen. LÄS MER

  5. 25. Formativ bedömning i matematik i årskurs 4-6 : En studie om matematiklärares användning av formativ bedömning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Viktoria Edlund; Ida Blomberg; [2017]
    Nyckelord :matematikundervisning; arbetssätt i klassrummet; motivation; self-determination theory; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att formativ bedömning har en positiv effekt på elevers lärande ochutveckling, men på grund av att den svenska skolan blir mer resultatinriktad blir det svårare attanvända formativ bedömning. Syftet med vårt examensarbete är att ta reda på hur matematiklärarearbetar med formativ bedömning i undervisningen. LÄS MER