Sökning: "Föräldrar kontakt barn"

Visar resultat 6 - 10 av 301 uppsatser innehållade orden Föräldrar kontakt barn.

  1. 6. Hur socialpedagoger upplever sitt arbete med ensamkommande barn och ungdomar : En kvalitativ studie om arbete med ensamkommande barn och ungdomar inriktat mot socialpedagogik utifrån ett sociokulturellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Prshang Rahimi; [2023]
    Nyckelord :Socialpedagogik; sociokulturellt perspektiv; lärprocesser och relation.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att förstå hur socialarbetarna ska bemöta ensamkommande barn och ungdomar samt utveckla sina teoretiska kunskaper och praktiska erfarenheter inom detta område vilket i sin tur kommer att bidra till bättre integration. Att fly från hemlandet är mycket svår upplevelse och det ställer oerhört stora krav på vuxna som möter ensamkommande barn och ungdomar som förlorar sin trygghet. LÄS MER

  2. 7. "Hur gör du ett LVU respektfullt?" : Fyra socialsekreterares upplevelser om att skapa en relation och erbjuda stöd till föräldrar vars barn blivit placerade i samhällsvård.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Annika Bäckström; Elvira Ekelund; [2023]
    Nyckelord :LVU; föräldrar; socialsekreterare; stödinsats; relation; skam;

    Sammanfattning : När samhället omhändertar ett barn är det omöjligt att undgå ett mycket starktmyndighetsingripande. Denna uppsats belyser socialsekreterares upplevelser av att arbeta medföräldrarna till ett barn som blivit placerat i samhällsvård. LÄS MER

  3. 8. Våldets betydelse vid konstruktioner av en god förälder : En kvalitativ dokumentstudie om tingsrättens och socialtjänstens förväntningar på våldsutsatta föräldrar i vårdnadstvist

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Nellie Grundin; Karolina Westergren; [2023]
    Nyckelord :Intimate partner violence; custody dispute; parenthood; gender; Våld i nära relation; vårdnadstvist; föräldraskap; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att jämföra tingsrättens domar i vårdnadstvister där det uppges att våld mellan föräldrar förekommit med socialtjänstens riktlinjer för vårdnad- boende- och umgängesutredningar, för att analysera vilka förväntningar på föräldrarna som beskrivs. För att besvara syftet har en dokumentstudie gjorts, där tingsrättens domar och Socialstyrelsens handbok gällande vårdnad, boende och umgänge analyserats genom kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 9. "Föräldrar behöver en enda plats att vända sig till" : En k\oalitativ studie om anhörigkonsulenters möjligheter att tillgodose individuellt anpassat anhörigstöd.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Mari Törnkvist; [2023]
    Nyckelord :anhörigstöd; anhörigkonsulent; föräldrastress; koordinatorstöd; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Forskning visar att föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplever en ökad föräldrastress och ligger i riskzonen för att drabbas av utmattning och sjukskrivningar. För att minska den psykiska och fysiska belastning som föräldrar till barn med funktionsnedsättning riskerar uppleva ska kommuner aktivt erbjuda samt arbeta med informationsspridning av anhörigstöd. LÄS MER

  5. 10. Mitt särskilt begåvade barn : En intervjustudie ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Petra Whidotti; [2023]
    Nyckelord :utbildningssociologi; särskild begåvning; Persson; undervisning; Pierre Bourdieu; kapital; föräldrar; skola; fritid; resurser; gifted children; parents.;

    Sammanfattning : Barn med särskild begåvning är en grupp som kan behöva särskilt stöd och anpassad undervisning för att kunna utvecklas på ett optimalt sätt i skolan. Då det saknas kunskap om dessa elevers speciella förmåga hos lärare och specialpedagoger blir ofta resultatet att dessa elever hålls tillbaka i sin utveckling. LÄS MER