Sökning: "Förskolans arbete med IT"

Visar resultat 1 - 5 av 230 uppsatser innehållade orden Förskolans arbete med IT.

  1. 1. En förskola för alla barn : en studie om förskolans arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ida Donaldson; Jenny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Förskola; särskilt stöd; barn; verksamma pedagoger; behov;

    Sammanfattning : Barn i behov av särskilt stöd är ett fenomen som majoriteten av verksamma pedagoger inom förskolan kommer att stöta på i sitt arbetsliv. Detta innefattar barn som på något sätt behöver stöd i sin vardag. Det kan till exempel vara stöd i sin kommunikation med andra människor eller i sociala situationer. LÄS MER

  2. 2. Förskollärares uppfattningar om biologi i förskolan : En fenomenografisk studie om naturvetenskaplig undervisning med de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Victoria Cederfeldt; [2024]
    Nyckelord :Biology; Curriculum; Perceptions; Preschool Teachers; Younger Children; Biologi; Förskollärare; Läroplanen; Uppfattningar; Yngre barn;

    Sammanfattning : Föreliggande studie utgår från ett fenomenografiskt perspektiv med syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar och tolkningar av förskolans läroplans mål Lpfö18 om biologi, i arbete med de yngsta barnen 1–3 år. Studien genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med fyra förskollärare på tre olika förskolor. LÄS MER

  3. 3. Teckenstöd i förskolan : En studie om förskollärares inställning till teckenstöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Emme Liljebjörn; [2024]
    Nyckelord :Children; preschool teachers; language development; preschool; sign support; Barn; förskola; förskollärare; språkutveckling; teckenstöd;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to increase knowledge about how preschool teachers approach the use of signs as a support tool in preschool when it comes to children´s language development. The method used to collect information for this work was the qualitative method, with semi-structured interviews. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares syn på kemi i förskolans vardag : En kvalitativ studie om hur förskollärare integrerar kemi i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Fanny Johansson; [2024]
    Nyckelord :Chemistry; Preschool teacher; Sociocultural theory; View; Förskollärare; Kemi; Sociokulturella teori; Syn;

    Sammanfattning : Denna studie strävar efter en djupare förståelse av förskollärares syn på kemi i förskolans vardag. Genom att tillämpa sociokulturella teorin som en teoretisk ram och genomföra kvalitativa semistrukturerade intervjuer med verksamma förskollärare, belyser resultatanalysen deras syn på att förhålla sig till naturvetenskapens alla delar, inklusive kemi. LÄS MER

  5. 5. ”Digitala verktyg är så mycket mer än en iPad” : En kvalitativ studie om pedagoger i förskolans syn på digitala kompetens och arbete med digitala verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Matilda Holmgren; [2024]
    Nyckelord :Digitala verktyg; digital kompetens; digital klyfta; IKT; iPad; lpfö18;

    Sammanfattning : Inledning  Digitala verktyg och digital kompetens är ett högt aktuellt område där det sker ständiga debatter om skärmars skadlighet för barn. Idag framkommer det i läroplanen för förskolan att förskollärare ska ansvara för att ge barnen möjlighet att möta digitala verktyg och skapa en digital kompetens men hur när forskning visar alla skador digitala verktyg kan ge?   Syfte och frågeställningar   Syftet med studien är att undersöka pedagogernas syn på deras kompetens i att använda digitala verktyg i verksamheterna för att utveckla barnens digitala kompetens. LÄS MER