Sökning: "F-6 skola"

Visar resultat 1 - 5 av 84 uppsatser innehållade orden F-6 skola.

  1. 1. Jag tycker verkligen att testbaseratlärande ger effekt… : En studie om testbaserat lärande: Lärares uppfattning och erfarenhet efter implementering av testbaserat lärande (årskurs 2-5) samt effekten av testbaserat lärande i matematik (årskurs 4-5), med ett delvis inflätat lärande som arbetssätt.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Linda Svenmar; [2023]
    Nyckelord :Retrieval practice; highly effective method; encoding; consolidation; selection; testing effect; interleaved practice; Testbaserat lärande; högeffektiv inlärningsstrategi; inkodning inlärning; konsolidering lagring; framplockning; testeffekten; inflätat lärande;

    Sammanfattning : Resultat från TIMS (Trends in International Mathematics and Science Study, 2019) visar att svenska elever presterar under genomsnittet i matematik både i årskurs fyra och i årskurs åtta. År 2020 sammanfattade Skolinspektionen tre områden som är avgörande för bättre kvalitet i skolan och som sammanfaller väl med bland annat testbaserat lärande. LÄS MER

  2. 2. Digital assisterande teknik : -ett stöd för nyanlända elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Zinab Taki; Paola Whittle Rojas; [2023]
    Nyckelord :Digital assisterande teknik; inkludering; nyanlända elever; språkutveckling; translanguaging;

    Sammanfattning : Den här studien strävar efter att synliggöra hur digital assisterande teknik i undervisningen kan främja nyanlända elevers språkutveckling. Syftet med studien är således att ta reda på hur några pedagoger uppfattar och använder digital assisterande teknik som ett stöd i undervisning av nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. Rasten som verktyg : Att med hjälp av pedagogstyrda rastaktiviteter skapa en tryggare och meningsfull rast.

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Niclas Käck; [2022]
    Nyckelord :Vuxennärvaro; rastaktiviteter; trygghet; gemenskap; konflikthantering;

    Sammanfattning : Många elever upplever skolgården som en otrygg plats där de är rädda för att bli lämnade ensamma och med få vuxna att vända sig till. Rasten är ofta en outnyttjad tid som kan ses som en möjlighet och användas som ett lärotillfälle. Studiens syfte är att förändra och angripa ett verkligt problem som redan finns på skolan. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmodellen Skriva sig till lärande   : En fallstudie av skrivundervisning och implementering av STL på en f-6 skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Felicia Engfeldt; Anna Rolfsdotter Gahne; [2022]
    Nyckelord :återkoppling; litteracitet; skrivundervisning; undervisningsmodell; årskurs f - 6.;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6 : en kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Christina Larsen; Frida Klasson; [2022]
    Nyckelord :grundskola; kooperativt lärande; läranderesultat; samhällsorienterande ämnen;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande har sedan mitten på 1900-talet varit en undervisningsmetod där eleverna samarbetar utifrån bestämda principer, där det gemensamma målet är lärande, men som också utvecklar sociala kompetenser. Syftet med vår kunskapsöversikt var att analysera, sammanställa och presentera vad som kännetecknar forskning om kooperativt lärande i de samhällsorienterande ämnena i årskurs F-6. LÄS MER