Sökning: "Faktorer som påverkar ledarskapet"

Visar resultat 1 - 5 av 153 uppsatser innehållade orden Faktorer som påverkar ledarskapet.

  1. 1. Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Eva-Lisa Blom; Victor Hildesson; [2024]
    Nyckelord :change process; communication; leadership; feedback; employee perspective; resistance to change; förändringsprocess; kommunikation; ledarskap; feedback; medarbetarperspektiv; motstånd till förändring;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Eva-Lisa Blom och Victor Hildesson Handledare: Emilia Kvarnström Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur medarbetare upplever en förändringsprocess på arbetsplatsen. Med fokus på kommunikation, ledarskap och medarbetarnas möjlighet till att komma med feedback, förväntas studien ge svar på hur dessa faktorer påverkar medarbetarnas upplevelse av förändringen, och hur brister i dessa kan skapa motstånd. LÄS MER

  2. 2. Faktorer under ledares uppväxt som påverkar deras förhållande som ledare

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Bertil Engelbert; [2023-12-21]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Sammanfattning. En ledares egenskaper grundläggs i tidigare erfarenheter, men vi vet mycket lite om hur egenskaper uppstår. I denna uppsats studerades några faktorer ur familjemiljön (anknytningskategori, föräldrarnas stöd/föredömen och syskonskaran) som antas ha påverkat en ledares uppväxt. LÄS MER

  3. 3. Arbetsrelaterad kontakt utanför ordinarie arbetstid. En kvantitativ studie om förväntningen att ständigt vara anträffbar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Axel Johansson; Jonatan Larsson; [2023-07-04]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I takt med teknologins framfart har kommunikationen mellan personer underlättats, vilket har resulterat i en ökning av arbetsrelaterad kontakt utanför arbetstid. Denna utveckling har accelererats till följd av Covid-19-pandemin, där möjligheten till arbetsrelaterad kontakt utanför arbetsplatsen har möjliggjort för organisationer att bedriva verksamhet under rådande pandemi. LÄS MER

  4. 4. Bidragande faktorer till minskad personalomsättning : En fallstudie inom bilbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Lisa-Marie Toftby; Katerina Gerta Mesi; [2023]
    Nyckelord :Staff turnover; leadership; leadership styles; reward; job satisfaction; work environment and working conditions; Personalomsättning; ledarskap; ledarstilar; belöning; arbetstillfredsställelse; arbetsmiljö och arbetsförhållanden;

    Sammanfattning : Background High staff turnover is something that bothers most organizations as each new recruitment generates an increased cost for the organization. Staff turnover is affected by several different factors, which in turn affect the organization in the short and long term. LÄS MER

  5. 5. Lön, fika eller feedback? : - En empirisk studie om vilka metoder kommunala chefer använder för att motivera sina medarbetare, sett från ett ledarskapsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tula Gitz-Johansen; Anna Hammarström; [2023]
    Nyckelord :arbetsmotivation; kommunal verksamhet; ledarskap; motivation; offentlig sektor; Self-Determination theory; transformativt ledarskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka vilka metoder ledare inom kommunal verksamhet upplever att de använder sig av för att motivera sina medarbetare, och genom detta öka kunskapen om ledarskapets påverkan på motivationsfaktorer. Motivation utgör en central del av den psykosociala arbetsmiljön och medarbetares välmående (Tafvelin et al. LÄS MER