Sökning: "Fenomen kritik"

Visar resultat 16 - 20 av 77 uppsatser innehållade orden Fenomen kritik.

  1. 16. Prestationsmätning i prenumerationsföretag: : Hur prenumerationsföretag använder prestationsmätning ochpå vilket sätt det bidrar till att förlänga kundernas varaktighet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Anna Asplund; Martin Fröström; [2020]
    Nyckelord :Subscription model; subscription-based businesses; performance measurement; performance measurement systems; customer value.; Prenumerationsmodell; prenumerationsföretag; prestationsmätning; prestationsmätningssystem; kundvärde.;

    Sammanfattning : Prenumerationsmodellen är inget nytt fenomen, men har på senare tid spridit sig till nya branscher. Modellen har populariserats till följd av bland annat digitaliseringen, den ökade konkurrensen och nya framväxande kundvärden. LÄS MER

  2. 17. New Public Management - en björntjänst?

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrietta Kulleborn; Carl Cotton; [2020]
    Nyckelord :New Public Management; arbetsmiljö; psykisk ohälsa; offentlig förvaltning; långtidssjukskrivningar.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : När New Public Management gjorde intåg på den globala politiska arenan var Sveriges inställning positiv. Den offentliga sektorn reformerades omgående för att hantera de krav som ställdes på den, vilket ledde till ökad kostnadseffektivitet, ansvarsfördelning och målsättning. LÄS MER

  3. 18. Neuromarketing och etik: när passerar man gränsen? : En kvalitativ studie om uppfattningar och etiska dilemman kring tillämpningen av neuromarketing och dess påverkan utifrån ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Josef Mannai; Nadezda Opacic; [2020]
    Nyckelord :Neuromarketing; Marketing ethics; Consumer ethics; Consumer behavior; Neuromarknadsföring; Marknadsföringsetik; Konsumentetik; Konsumentbeteende;

    Sammanfattning : Neuromarketing is a new field of research, a mix between neuroscience, marketing, and psychology. With the help of brain research, neuromarketing has succeeded in identifying feelings and reactions which have benefited companies and helped them to construct efficient marketing strategies. LÄS MER

  4. 19. "Frihet under ansvar" : En kvalitativ studie om vad som motiverar servicetekniker att prestera i sitt arbete

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Fanny Uvemo; Emmy Vartiainen; [2020]
    Nyckelord :Tvåfaktorteorin; självbestämmandeteorin; motivation; hygienfaktorer; motivationsfaktorer; internalisering; autonomi; basbehov;

    Sammanfattning : Motiverade medarbetare är nyckeln till framgång. Trots att motivation är ett komplext fenomen är det både omtalat och omdiskuterat inom organisatorisk forskning. LÄS MER

  5. 20. Lekmän i de svenska och danska domstolsväsendena – en komparativ & historisk analys

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Erika Redelius; [2020]
    Nyckelord :komparativ rätt; komparativ law; rättshistoria; legal history; processrätt; criminal procedure; lekmän; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Lay judges in courts is an old phenomenon in both Sweden and Denmark. A layman is someone who judges court cases in coalition with ordinary judges. The significance of lay judges has both increased and decreased over time and varies depending on the time period and type of lay judge of relevance in the discussion. LÄS MER