Sökning: "Foggs behavior model FBM"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Foggs behavior model FBM.
1. Applying persuasive design to increase engagement in sustainability-related projects : A case study of a climate change adaptation project’s website
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : A website’s foundation should be its usability and its user engagement. Designers can go further and persuade users. The design practice of persuasive design revolves around affecting people indirectly by changing attitudes or behaviors through product features or service characteristics. LÄS MER
2. Ett gränssnitt för en lättare användning : En kvalitativ studie om en mobilspårningsapplikations gränssnitt och vilka element som behöver utvecklas
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : I takt med att ägandet av smartphones ökat samt att tekniken utvecklats så har det blivit allt mer förekommande med spårning av GPS-enheter. Användningen innefattar flera områden som exempelvis berör spårning av djur, fordon och människor. LÄS MER
3. Hur beteendeförändringsmodeller kan appliceras i skapandet av en informativ teknisk tjänst i syfte att minska svinn av grönsaker
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)Sammanfattning : Denna kandidatuppsats undersöker hur beteendeförändringsmodellerna “The Behaviour Change Wheel” (BCW), “BCT-Taxonomin” och ”Foggs Behavioural Model” (FBM) kan appliceras i skapandeprocessen av en informativ teknisk tjänst, i syfte att uppnå positiv beteendeförändring gällande svinn av grönsaker hos individer som är medlemmar av andelsjordbruk. I studien undersöks bland annat om deltagarna upplever att den informativa tekniska tjänsten leder till positiv skillnad i beteenden gällande grönsakssvinn, samt vilka specifika komponenter från beteendeförändringsmodellerna som de upplever gör skillnad. LÄS MER
4. Spelifiering av kulturarv : En kvalitativ studie om att skapa engagemang kring Sveriges kulturarv
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)Sammanfattning : Introduktion: Besöksnäringen är en växande sektor i Sverige, där kulturarv utgör en central del för att förmå skapa attraktiva besöksmål. Trots detta finns det fortfarande många kulturarv som inte synliggörs och därmed förblir outnyttjade resurser för städer och landsbygd. LÄS MER
5. Persuasive design i sociala medier : Analys av integrerade designelement och användarmedvetenhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Persuasive Design är en designtyp som syftar till att ändra attityder och beteenden hos användare. Studien handlar om vart Persuasive Design är integrerat i de sociala medieplattformarna Instagram och Snapchat. Dessutom vad användare av sociala medier känner om Persuasive Designs bakomliggande syften. LÄS MER