Sökning: "Friluftsundervisning"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet Friluftsundervisning.

  1. 11. "Idag ska vi tälta på skolgården" : Ramfaktorers inverkan på friluftsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Adam Modén; [2015]
    Nyckelord :Physical education; PE teachers; Outdoor education; frame factor theory; method; Fysisk aktivitet; idrottslärare; Friluftsundervisning; Ramfaktorsteorin; Undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : The purpose of my study was to examine how teachers in physical education experience different frame factors impact on their outdoor education and their choice of didactic approach. My study is based on Lundgren´s frame factor theory and Peitersen´s didactic learning model. I have used a qualitative research method to answer my questions. LÄS MER

  2. 12. ”Att orientera sig” eller orientering? : En studie om hur idrottslärare tolkar kunskapskravet ”att orientera sig” i skolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sandra Ekholm; [2015]
    Nyckelord :friluftsliv;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställning Tanken med denna studie väcktes mot bakgrund av att friluftsundervisningen i skolan har fått massiv kritik att vara bristfällig. Detta är en kvalitativ studie där sex idrottslärare har intervjuats för att ta reda på hur deras friluftsundervisning ser ut i allmänhet men det främsta syftet med studien är att undersöka hur lärarna tolkar målet "att orientera sig" kopplat till, det centrala innehållet det står under, gällande friluftsliv och utevistelse i Lgr 11. LÄS MER

  3. 13. Faktorer som kan påverka friluftsundervisningen : - en kvalitativ studie om idrottslärares uppfattningar om friluftsliv och friluftsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Marie Andersson; [2014]
    Nyckelord :Physical education; Lgr. 11; PE teachers; outdoor activities; outdoor education; Habitus theory; Frame factor theory; Idrott och hälsa; Lgr.11; Idrottslärare; Friluftsliv; Friluftsundervisning; Habitusteori; Ramfaktorsteori;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie undersöks idrottslärares friluftsundervisning, på skolor i nordvästra Götalandsregionen. Studiens centrala frågeställningar är att undersöka vilka; attityder och erfarenheter, ramar, samt didaktiska tillvägagångsätt, som råder i friluftsundervisningen, och syftet är att undersöka friluftsundervisningens samband med dessa. LÄS MER

  4. 14. Idrottslärares syn på friluftslivsundervisningen i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Ida Eriksson; [2014]
    Nyckelord :School; outdoor education; Vision; teaching; Friluftsliv; Skola; Vision; Undervisning;

    Sammanfattning : Friluftsliv täcker en stor del av det centrala innehållet i Lgr11 i ämnet idrott och hälsa. Syftet med undersökningen är att få en bild av idrottslärarnas syn på, och vision med friluftsverksamheten i skolan, hur den egentligen ser ut samt vad lärarna anser behövs för att visionerna ska uppfyllas. LÄS MER

  5. 15. Norska och Svenska skolor utan tak? : En komparativ studie om friluftsundervisningen i norska och svenska grundskolor med inriktning mot friluftsliv, vad blir det för friluftsliv egentligen?

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Kristian Haggärde; Jacob Lindstam; [2013]
    Nyckelord :Komparativ; Friluftsundervisning; Friluftsliv; Grundskola; Friluftsstilar;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte Studiens syfte är att undersöka friluftsundervisningen i grundskolor med friluftsprofil i Oslo och Stockholm, samt jämföra dessa. Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Oslos kommun? Vilken eller vilka stilar av friluftsliv förekommer inom idrottsämnet i friluftsprofilerade grundskolor i Stockholms kommun? Vad kan vi se för likheter eller skillnader mellan skolorna i Oslo och Stockholm? Kort sammanfattning av Sandells friluftsstilar: Passiv anpassnignsstil: friluftsliv utifrån ett anpassat betraktande perspektiv utan att påverka naturen. LÄS MER