Sökning: "Friluftsundervisning"

Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet Friluftsundervisning.

  1. 6. Gå ut utanför skolan och ha friluftsliv, det behöver inte vara mer avancerat än så : En kvalitativ studie om lärares undervisning i friluftsliv 

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Patrik Jauring; Viktor Andersson; [2019]
    Nyckelord :Outdoor education; Välfungerande; Friluftlivsundervisning; Friluftsundervisning; Friluftsaktiviteter; Friluftslivsaktiviteter; Matlagning; Didaktik; Kvalitativ friluftsliv; Didaktiska val; Progression;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att lärare i svenska skolor har problem att utföra en undervisning i friluftsliv (Seger 2012; Novus 2016; Backman 2011a). Problemen som lyfts är bland annat att lärarna inte har geografiska, ekonomiska och tidsmässiga förutsättningar till att utföra friluftslivsundervisning. LÄS MER

  2. 7. Friluftsliv som en del av ämnet idrott och hälsa : En studie om lärares uppfattning om vad friluftsliv i skolan utgörs av och dess utvecklingsmöjligheter

    M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Simon Bergljung; [2018]
    Nyckelord :friluftsliv; skolan; idrott och hälsa; idrottslärare; friluftsundervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med min studie är att undersöka hur idrottslärare uppfattar friluftsliv som en del av idrott och hälsa och hur friluftsliv kan utvecklas i undervisningen. Frågeställningar jag vill få besvarade i min studie är: Vad är, och vad betyder friluftsliv enligt idrottslärare? Hur ser idrottslärare på möjligheten att utveckla arbetet med friluftsliv enligt läroplanen? Metod: För att besvara frågeställningarna har kvalitativa intervjuer använts. LÄS MER

  3. 8. Friluftsliv i närmiljö : En kvalitativ studie om lärares möjligheter att undervisa i friluftsliv i en innerstadsskola

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Herman Hansson; Nicklas Magnusson; [2017]
    Nyckelord :friluftsliv; närmiljö; friluftsliv i skolan; ramfaktorteori; läroplansteori;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna uppsats är att undersöka, analysera och diskutera hur idrott och hälsa-lärare på gymnasiet som arbetar på innerstadsskolor i Stockholm upplever möjligheterna att undervisa i friluftsliv.  rågeställningarna som besvaras i denna studie är: Hur förhåller sig lärare till det centrala innehållet för friluftsliv inom idrott och hälsa i gymnasiet? Vilka faktorer påverkar hur friluftsundervisningen utformas? Metod I studien genomfördes kvalitativa intervjuer med fem stycken lärare i idrott och hälsa på gymnasiet, alla intervjuade lärare arbetade på skolor som är placerade i Stockholms innerstad, samtliga lärare följde den svenska läroplanen. LÄS MER

  4. 9. Goda möjligheter men ändå lite friluftsliv : En kvalitativ studie av friluftsliv inom idrott och hälsa på gymnasieskolor i Nacka Kommun

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Joni Perälä; Ellen Winroth; [2016]
    Nyckelord :Outdoor education; Friluftsliv; friluftsundervisning; Nacka kommun; skola; naturreservat; ramfaktorer; friluftsdagar;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka vilken uppfattning lärare i idrott och hälsa har om friluftsliv samt vilken friluftlivsundervisning som bedrivs i några utvalda gymnasieskolor i Nacka kommun.   Vilken uppfattning om friluftsliv har gymnasielärare i idrott och hälsa i Nacka kommun? Vilken friluftsundervisning bedriver de? Vad begränsar och möjliggör friluftsundervisningen i Nacka kommun?   Metod I studien användes en kvalitativ intervjumetod, fem gymnasielärare som undervisar i idrott och hälsa i Nacka kommun intervjuades. LÄS MER

  5. 10. "Är friluftsundervisning möjlig utan tillgång till svensk skog, snö och isar?" : En kvantitativ studie om friluftsundervisning i svenska skolor utomlands

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Sofia Harlin; [2016]
    Nyckelord :Friluftsliv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur friluftsliv tolkas och bedrivs inom svenska skolor utomlands, detta med hänsyn till länders olika klimatförhållanden och avsaknad av svensk allemansrätt. Frågeställningar - Överensstämmer friluftslivsundervisningen som bedrivs i de utomlandssvenska skolorna med läroplanens riktlinjer kring friluftsliv och hur kan detta gestaltas? - Hur kan friluftslivsundervisningen skilja sig mellan skolor i Sverige och svenska skolor utomlands? Metod En kvantitativ metod användes för att besvara studiens syfte; en enkät med både fasta- och öppna frågor. LÄS MER