Sökning: "Fristående skola"
Visar resultat 16 - 20 av 102 uppsatser innehållade orden Fristående skola.
16. En kritisk policyanalys av friskolereformen
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Uppsatsens syfte är att kritiskt granska friskolereformens tillkomst i och med proposition 1991/92:95 (Om valfrihet och fristående skolor) och proposition 1992/93:230 (Valfrihet i skolan). Detta med hjälp av Carol Bacchis metod för policyanalys: What´s the problem represented to be? Resultaten visar att den dåvarande regeringens antaganden om att skolans kvalitet kan höjas med hjälp av ökad valfrihet gällande val av skola och marknadskonkurrens mellan skolor, inte tycks vara riktiga. LÄS MER
17. Skolan som aktiebolag : Friskolerektorers och lärares upplevelser av friskolereformen
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Privatisering av utbildning och hur friskolor faktiskt drivs har länge varit ett debatterat ämne i Sverige. Det är därför angeläget att undersöka hur rektorer och lärare vid gymnasieskolor uppfattar friskolereformen och hur den påverkar deras arbete. LÄS MER
18. Jäv vid betygssättning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionenSammanfattning : Denna uppsats undersöker jävsreglernas tillämpning vid betygssättning i grund- och gymnasieskola med enskild och kommunal huvudman. De betyg en elev erhåller kan ha stor betydelse för elevens framtidsutsikter, främst för möjligheterna till vidare studier. LÄS MER
19. Idéburna perspektiv på it i skolan En studie av idéburna skolledares olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv
Master-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : Denna studie undersöker vilka olika förhållningssätt till informationsteknologi och statliga direktiv kring it i skolan som finns bland skolledarna inom olika fristående och icke-vinstdrivande skolverksamheter i Sverige. Underlaget utgörs av en svaren från en kvalitativ nätbaserad enkätundersökning med öppna frågor där 14 skolledare organ-iserade inom Idéburna skolors riksförbund deltog. LÄS MER
20. KOMMUNICERA FÖR ATT ÖVERLEVA – En kvantitativ studie om gymnasieskolors kommunikation i syfte att rekrytera elever
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: VT 2016 Handledare: Marie Grusell Kursansvarig: Malin Sveningsson Examinator: Mathias Färdigh Sidantal: 65 (inklusive referenser och bilagor) Antal ord: 19 501 Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur gymnasieskolor i Sverige kommunicerar i syfte att rekrytera elever. Teori: Strategisk kommunikation (inklusive teorier om målgrupp, budskap och kanal) Metod: Kvantitativ webbenkät Material: Enkätsvar från 289 gymnasieskolor i Sverige Resultat: Med strategisk kommunikation som teoretisk ram redovisas hur de undersökta svenska gymnasieskolorna arbetar med målgrupper samt vilka budskap och kanaler de använder. LÄS MER