Sökning: "Fritidshemmet"
Visar resultat 26 - 30 av 1495 uppsatser innehållade ordet Fritidshemmet.
26. ”Barnen lär sig faktiskt något på fritidshemmet”
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : 2016 fick fritidshemmet en egen del i läroplanen och fick med det en högre status och legitimitet inom skolväsendet. I läroplanen står det att lärande, utveckling och omsorg ska utgöra en helhet i undervisningen på fritidshemmet. LÄS MER
27. Fritidshemmet som brottsförebyggande arena.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Mot bakgrund av samhällets utmaningar kring ungdomsbrottslighet och den pågående aktuella medierapporteringen är studiens syfte att undersöka hur lärare, skolledare, politiker, samt polis uppfattar fritidshemmets möjligheter att minska ungdomsbrottslighet. Genom semistrukturerade intervjuer och Bronfenbrenners ekologiska systemteori (1986) utforskar studien fritidshemmets betydelse och organisering i särskilt utsatta områden. LÄS MER
28. Att ta tillvara på elevers behov och intressen på fritidshemmet.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studiens syfte har varit att förstå och tolka hur lärare i fritidshemmet inkluderar elevernas behov och intresse i undervisningen. Vi har genomfört en kvalitativ intervjustudie. Resultatet visar att fritidslärare har många förhållningssätt för att inkludera elevernas intressen och behov. LÄS MER
29. En kvalitativ intervjustudie om sex fritidslärares syn på lek.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : I studien har vi intresserat oss för hur leken kan bidra till lärande och utveckling. I fritidshemmet är leken det centrala och vi tänkte därför att utföra en studie som kopplas med fritidshemsverksamhet. Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärarna resonerar kring lekens betydelse för lärandet i fritidshemmet. LÄS MER
30. Ett fritidshem för alla? - äldre elevers upplevelse av sin fritid.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Detta examensarbete har som syfte att undersöka hur elever i årskurs 3-4 upplever fritidshemmets verksamhet jämfört med att gå hem eller göra annat efter skoldagens slut. För att uppnå detta syfte har vi arbetat utefter följande frågeställningar: ● Hur beskriver elever sin fritid på fritidshemmet? ● Hur beskriver elever sin fritid utanför fritidshemmet? ● Vilka faktorer avgör huruvida elever vill fortsätta på fritidshemmet? För att besvara frågeställningarna har vi genomfört sex gruppintervjuer med sammanlagt arton elever i de aktuella årskurserna. LÄS MER