Sökning: "Generation Z karaktärsdrag"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Generation Z karaktärsdrag.

  1. 1. Gen Z på arbetsmarknaden : En kvalitativt genomförd studie i syfte att förstå vad som attraherar och behåller arbetstagare inom generation Z i den svenska banksektorn

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik; Mälardalens universitet/Industriell ekonomi och organisation

    Författare :Oskar Ryhnell; Ebba Gustafsson; [2023]
    Nyckelord :Karaktärsdrag; Generation Z; Arbetsgivare; Arbetstagare; Banksektorn; Motivatorer; Personalomsättning.;

    Sammanfattning : Studien drar slutsatsen att en hög lön och karriärmöjligheter är av särskild betydelse som aktuella motivationsfaktorer för arbetstagare från Gen Z i den svenska banksektorn. Denna generation har en ambition av att kontinuerligt sträva efter personlig- och karriärmässig utveckling, samtidigt som lönen spelar en betydande roll för deras motivation och välbefinnande. LÄS MER

  2. 2. Finfluencers och Gen Z : En kvalitativ studie av hur finfluencers kan påverka den digitala generationens investeringsbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Felix Lindström; Wilhelm Seilitz; [2023]
    Nyckelord :Finfluencer; konsumentbeteende; influencer marketing; eWOM; Gen Z;

    Sammanfattning : I takt med att internet växer sig större och större blir influencers en del av vardagen för många unga och de inriktar sig på många olika områden. Syftet med denna studie var att undersöka hur Gen Z upplever att deras investeringsbeslut kan bli påverkade av finansiella influencers, även kallat finfluencers. LÄS MER

  3. 3. Framtidens medarbetare. En kvalitativ fallstudie om hur ett fastighetsbolags företagskultur motsvarar generation Z förväntningar och behov angående kommunikation och motivation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Amanda Wallin; Filippa Rosberg; [2022-08-16]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Generation Z är framtidens arbetskraft och på grund av sin uppväxt antas de besitta andra karaktärsdrag, och därmed andra förväntningar, än tidigare generationer. För att kunna vara konkurrenskraftiga och en attraktiv arbetsgivare är det därför högst relevant för företag att förbereda sig för den nya arbetskraften. LÄS MER

  4. 4. I ett möte med Generation Z på arbetsmarknaden : En kvalitativ studie som syftar till att förstå om Generation Z:s förväntningar på arbetsmarknaden stämmer överens med hur den faktiskt ser ut

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Johanna Arbell; Despina Stojceska; [2021]
    Nyckelord :Generation Z; Generation Z characteristics; Generation Z preference; Labourmarket; steering; adaption; Generation Z; Generation Z karaktärsdrag; Generation Z förväntningar; arbetsmarknad; styrning;

    Sammanfattning : Generation Z är den nya generationen som träder in på arbetsmarknaden och bryter det traditionella livsmönstret. Teorier om generationer och generationsskillnader har studerats under lång tid. Generationer indikerar en grupp människor med vanligare drag än bara de åren dem är födda. LÄS MER

  5. 5. När nykomlingarna får bestämma - En kvalitativ studie av chefers syn på och ledarskapsmässiga anpassning till anställda tillhörande generation Z

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Louise Nygren; Cecilia Ewerlöf; Alexia Petrini; [2021]
    Nyckelord :Ledares implicita följarskapsteorier; Generation Z; Följarskap; Ledarskap; Kategorisering; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur chefer upplever generation Z och vilka drag de tillskriver de anställda utifrån generationstillhörighet. Vidare att förstå hur ledarna anser att de bör anpassa sitt ledarskap till följd av de tillskrivna dragen och på så sätt bidra till teorin om implicita följarskapsteorier. LÄS MER