Sökning: "Grand narrative"
Visar resultat 21 - 25 av 31 uppsatser innehållade orden Grand narrative.
21. Hjalmar Branting och Frankrike
Magister-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Le objet général de cet essai est d´éclairer « l´intérêt français » de Hjalmar Branting, par une recherche biographique-historique et analyse textuelle. J´ai voulu décrire les structures des idées qui ont influencé sa pensée et sa conception de la France. LÄS MER
22. När nu möter då i Call of Duty: World at War och Europa Universalis III. Historididaktiska perspektiv på datorspel.
Master-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : The study (written in Swedish) aims to study computer games as cultural artifacts of history and thus find expression of historical consciousness. The study builds on theories on the use of history and considers cultural products with historical content as part of a communicative context of the past. LÄS MER
23. Hjalmar Branting och Frankrike
Magister-uppsats, Lunds universitet/HistoriaSammanfattning : Le objet général de cet essai est d´éclairer « l´intérêt français » de Hjalmar Branting, par une recherche biographique-historique et analyse textuelle. J´ai voulu décrire les structures des idées qui ont influencé sa pensée et sa conception de la France. LÄS MER
24. Hur kunde det ske? : en studie av myndigheter och medias berättelser om ”fallet Louise”
Magister-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : 2007, Swedish television, “Uppdrag granskning,” aired their story about “Louise” from Vetlanda. A drug dependent father had gotten custody of his daughter and sexually abused her from the age of 10 to 15. LÄS MER
25. Berättande simuleringar : Om datorspel och lärande i GY11:s litteraturundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Medie-, litteratur- och språkdidaktik; HLK, ÄmnesforskningSammanfattning : Uppsatsen försöker kartlägga hur och om datorspel kan användas i samma syfte som skönlitteratur i den litteraturundervisning som GY11 föreskriver. Fokus ligger på beröringsytor mellan skönlitteratur och datorspel gällande lärande; främst identitetsskapande, moral och etik men också stilistiska drag och litteraturvetenskapliga begrepp. LÄS MER