Sökning: "Högstadium"
Visar resultat 21 - 25 av 111 uppsatser innehållade ordet Högstadium.
21. Ämnesintegrerade matematiklektioner för grundskolans högstadium : En designstudie om samverkan med lärare i teknik, träslöjd och hemkunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Detta arbete utgår från tanken att utveckla undervisningen genom att integrera matematik med andra ämnen. Projektet har genomförts genom att designa och utvärdera lektioner tillsammans med slöjd- och teknik- och hemkunskapslärare. Studien har utförts i åk 7–9, på en skola i Västmanland och en skola i Östergötland. LÄS MER
22. Det fria grundskolevalet och skolsegregation i Uppsala kommun : En undersökning kring elevers preferenser vid valet av högstadium och hur dessa är relaterade till elevernas bakgrund
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Den här uppsatsen ämnar undersöka elevers preferenser vid val av högstadium och om dessa preferenser skiljer sig beroende på elevernas bostadsområdes socioekonomiska och etniska karakteristika. Uppsatsen är baserad på svar från en enkätstudie riktad till högstadieelever inom Uppsala kommun samt på en insamling av statistisk områdesdata. LÄS MER
23. Elevers kunskaper inom ekologi samt kopplingar till deras attityder om att bevara natur och miljö – en fallstudie i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Att börja arbeta för ekologisk hållbarhet är något som är brådskande. Frågan om biologisk mångfald har blivit en av de vanligaste globala miljöfrågorna. Miljömedvetna ungdomar är potentiellt de största förändringsagenterna för långsiktigt skydd och hantering av miljön. LÄS MER
24. Vilka könsnormer styr gymnastiken? : En kvalitativ studie om finländska högstadieelevers upplevelser av könsnormer och jämställdhet i skolämnet gymnastik
Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsaSammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka och beskriva vilka könsnormer som framkommer i gymnastiken enligt finländska högstadieelever. Syftet var också att undersöka och tolka elevers upplevelser av jämställdhet i skolämnet gymnastik. LÄS MER
25. Motivation och motion - En kvalitativ intervjustudie med 12 elever i grund- och gymnasiesärskolan
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : Syfte: Studien beskriver hur elever i grund- och gymnasiesärskolan ser på fysisk aktivitet ur ett motivationsperspektiv. Personer som har intellektuell funktionsnedsättning är en grupp i samhället som har sämre hälsa och är mindre fysiskt aktiva än andra. LÄS MER