Sökning: "Högstadium"
Visar resultat 11 - 15 av 111 uppsatser innehållade ordet Högstadium.
11. Skolsköterskans roll för att främja elevers psykiska hälsa på högstadiet - en intervjustudie
Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Psykisk ohälsa bland ungdomar har ökat de senaste åren. Skolsköterskan möter dagligen elever och har en betydelsefull roll i det hälsofrämjande arbetet med ungdomar. En välfungerande elevhälsa gynnar elever och bidrar till en lyckad skolgång och utveckling. LÄS MER
12. "Det är ju bara barn liksom" : En kvalitativ studie om hot och våld mot lärare
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Forskning har visat att läraryrket har högre arbetsbelastning än andra undersökta yrkesgrupper. Det beror på att resursbegränsningar och andra sysslor tar för mycket tid från lärares huvudsyssla. En annan källa till lärares höga nivåer av arbetsbelastning är hot och våld på arbetsplatsen. LÄS MER
13. "Har du läst uppgiften?" : - En studie om hur matematiklärare arbetar för att hjälpa elever förstå en uppgifts innehåll
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Lärares arbete med elevers förståelse för innebörden av matematiska uppgifter an-sågs av bland annat George Polya vara åsidosatt. Studiens syfte var att ta reda påvilka strateiger högstadielärare använder för att stödja elevers förståelse. LÄS MER
14. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER
15. Skolsköterskors erfarenheter av högstadieelevers mående under Covid-19 pandemin : En kvalitativ intervjustudie
Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Restriktionerna som infördes under Covid-19 pandemin påverkade ungdomar på olika sätt. Aktiviteter begränsades och skolor stängde till viss del ner. Enligt Bris har barn och ungdomar uppvisat försämrat psykiskt mående i samband med Covid-19 pandemin. LÄS MER