Sökning: "Högstadium"

Visar resultat 11 - 15 av 111 uppsatser innehållade ordet Högstadium.

  1. 11. Skolsköterskans roll för att främja elevers psykiska hälsa på högstadiet - en intervjustudie

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Josefin Wicktor; Fatos Eliyürekli; [2022]
    Nyckelord :Elevhälsa; hälsofrämjande arbete; högstadium; psykisk hälsa; skolsköterska; ungdomar; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Psykisk ohälsa bland ungdomar har ökat de senaste åren. Skolsköterskan möter dagligen elever och har en betydelsefull roll i det hälsofrämjande arbetet med ungdomar. En välfungerande elevhälsa gynnar elever och bidrar till en lyckad skolgång och utveckling. LÄS MER

  2. 12. "Det är ju bara barn liksom" : En kvalitativ studie om hot och våld mot lärare

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Charlotte Vickers; Moa Brohede; [2022]
    Nyckelord :Lärare; pedagoger; hot och våld; arbetsmiljö; new public management; känsloarbete; coping; stöd;

    Sammanfattning : Forskning har visat att läraryrket har högre arbetsbelastning än andra undersökta yrkesgrupper. Det beror på att resursbegränsningar och andra sysslor tar för mycket tid från lärares huvudsyssla. En annan källa till lärares höga nivåer av arbetsbelastning är hot och våld på arbetsplatsen. LÄS MER

  3. 13. "Har du läst uppgiften?" : - En studie om hur matematiklärare arbetar för att hjälpa elever förstå en uppgifts innehåll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Lucas Andersson; Falk Jenny; [2022]
    Nyckelord :strategi; metod; förståelse; Polyas fyra faser; högstadium;

    Sammanfattning : Lärares arbete med elevers förståelse för innebörden av matematiska uppgifter an-sågs av bland annat George Polya vara åsidosatt. Studiens syfte var att ta reda påvilka strateiger högstadielärare använder för att stödja elevers förståelse. LÄS MER

  4. 14. Integrerade särskoleelever : Specialpedagogers och speciallärares erfarenheter av inkluderings- och exkluderingsprocesser på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Åsa Bellskog; Susanna Mikaelsson; [2022]
    Nyckelord :Integrerad elev; grundsärskola; inkludering; delaktighet; kommunikation; lärande;

    Sammanfattning : En elev som är mottagen i grundsärskolan kan få sin undervisning inom grundskolan som integrerad särskoleelev. Detta medför att lärare och skolorganisation behöver arbeta för att skapa en meningsfull skolvardag för eleven och tillgodose dennes behov av stöd. LÄS MER

  5. 15. Skolsköterskors erfarenheter av högstadieelevers mående under Covid-19 pandemin : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Maria Grahn; Madelen Bjuhr; [2022]
    Nyckelord :School nurses; junior high school students; adolescents; mental illness; mental health; pandemic; covid-19; Skolsköterskor; högstadieelever; ungdomar; psykisk hälsa; psykisk ohälsa; pandemi; covid-19;

    Sammanfattning : Bakgrund: Restriktionerna som infördes under Covid-19 pandemin påverkade ungdomar på olika sätt. Aktiviteter begränsades och skolor stängde till viss del ner. Enligt Bris har barn och ungdomar uppvisat försämrat psykiskt mående i samband med Covid-19 pandemin. LÄS MER