Sökning: "Holistiskt lärande"
Visar resultat 16 - 20 av 67 uppsatser innehållade orden Holistiskt lärande.
16. På tal om sex : en litteraturstudie om sjuksköterskors upplevelser av att diskutera sexuell hälsa med patienter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Bakgrund: Sexuell hälsa är en viktig aspekt i många personers liv och bör ses ur ett holistiskt perspektiv som en del i den allmänna hälsan. Sexuell hälsa kan variera genom hela livet och påverkas av sjukdom och behandling. Sjuksköterskor har en viktig roll i att främja patienters sexuella hälsa. LÄS MER
17. Hälsa: Hur, Vad och Varför? : Lärare i Idrott och Hälsas synsätt av Hälsa - En kvalitativ studie sett ur ett patogent, salutogent och holistiskt perspektiv
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
18. Att drabbas av synskada som äldre : En kvalitativ intervjustudie
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att uppnå ökad förståelse för hur det upplevs att få en synskada i en sen ålder i livet, samt hur synskadade äldre hanterat denna livsförändring. Studien utgick från semistrukturerade intervjuer av sex äldre personer med synskada i Danmark, som alla drabbats av grav synnedsättning efter att de fyllt 60 år. LÄS MER
19. KARRIÄRVÄGLEDNING FÖR PERSONER MED UTMATTNINGSSYNDROM : En kvalitativ studie om livslångt lärande och karriärkompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Många som drabbas av utmattningssyndrom (UMS) upplever en nedsatt kognitiv förmåga och att sjukdomen blir en brytpunkt och ett vägval som kräver en väl fungerande handlingsplan inför framtiden. Denna studie har intervjuat individer med UMS och frågat hur de ser på karriärvägledning, om den behövs och vilken typ av vägledning som de efterfrågar. LÄS MER
20. Det holistiska perspektivet i undervisning om hållbar utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har skrivit en kunskapsöversikt med syftet att undersöka om och hur lärares kunskaper- och undervisning om hållbar utveckling skiljer sig. Vi ville undersöka om skillnaderna har betydelse för den holistiska undervisning som ESD förespråkar. LÄS MER