Sökning: "Huvudinstrument"

Visar resultat 31 - 35 av 48 uppsatser innehållade ordet Huvudinstrument.

  1. 31. Sångares handlingsutrymme i ensembleundervisningen - en kartläggning av hur instrumentspecifika instruktioner och samtalstid fördelar sig i ensembleundervisning på det estetiska programmet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Andrea Hatanmaa; [2017]
    Nyckelord :ensembleundervisning; genus; handlingsutrymme; instrumentspecifika instruktioner; sång; utbildningsvetenskap; musikpedagogik classroom ensemble; capacity for action; gender; instrument specific instructions; singing; educational science; music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Utgångspunkten till denna studie var att undersöka sångares handlingsutrymme i ensembleundervisningen. Frågeställningarna som ramar in arbetet berör fördelningen av instrumentspecifika instruktioner mellan instrumentgrupperna, hur detta ter sig och vilka förutsättningar som står till grund för dem. LÄS MER

  2. 32. Vi ses igen om en kvart - En kartläggning av hur musiklärare på gymnasiets estetiska program handleder sångelever i ensembleundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Mimi Terris; [2017]
    Nyckelord :Ensembleundervisning; Estetiska programmet; Musikpedagogik; Gymnasium; Sångare; Utbildningsvetenskap; Classroom ensemble; Music Education; Upper Secondary School; Vocalist student; Educational Science; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur musiklärare arbetar med sångare i ensembleundervisning på estetiskt gymnasium. Tidigare forskning visar på tendenser till att sångare får mindre undervisningstid i det gemensamma ensemblerummet, där lärare separerar eleverna för att instudera eller repetera i ett närliggande rum under lektionstid, och prioriteras senare i instuderingsföljd än instrumentalister. LÄS MER

  3. 33. Examensarbete Saz : stilanalysarbete Mohamed Abdelkarim- Bizqens prins

    Kandidat-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för folkmusik

    Författare :Alex Ali Ali Shaker; [2016]
    Nyckelord :Ali Shaker; examensarbete Saz; folkmusik; Konstnärlig kandidatexamen i musik; huvudinstrument Saz; Stilanalysarbete Mohamad Adelkarim bizqens prins; institutionen för folkmusik;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Efter att ha skrivit biografin om Mohamad Abdelkarim och analyserat hans olika stilar genom att skriva noter till melodierna så har jag förstått ännu mer varför Mohamad anses vara en av dem som genom historien haft bäst teknik och känsla för sitt instrument, Bizq. Han behärskade instrumentet och var väldigt självsäker i sin musik. LÄS MER

  4. 34. Elgitarr och identitet på musiklinjen : - en betydelsefull relation?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Joakim Linder; [2016]
    Nyckelord :Identitet; identitetsskapande; huvudinstrument; elgitarr; musiklinjen; gymnasiet.;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka hur elever på musiklinjen skapar och utvecklar identitet genom sitt huvudinstrument. Jag ville undersöka hur relationen mellan musikstudent och huvudinstrument tedde sig och vilken betydelse denna relation fick för dem som individer. LÄS MER

  5. 35. ”Ja, men hur känns det? Och spela – är det kul?”. Scenskräck hos den improviserande musikstudenten – relevanta faktorer

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sunniva Brynnel; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract IntroduktionScenskräck är begränsande för den improviserande musikeleven. Studiens syfte är att presentera hur sång- och instrumentalpedagoger hanterar den improviserande musikstudentens rädsla under lektionstid; vilka insikter har improvisationspedagoger kommit till vad gäller rädsla vid improvisation i lektionssammanhang – och vilka tekniker använder de sig av för att motverka rädslan hos sina improvisationselever vid undervisning?MetodStudien är genomförd som en kvalitativ undersökning baserad på sex djupintervjuer med improvisationspedagoger av olika kön, huvudinstrument och nationalitet. LÄS MER