Sökning: "I rampljuset"

Visar resultat 1 - 5 av 67 uppsatser innehållade orden I rampljuset.

  1. 1. I skuggan av rampljuset : En studie om backstagearbetares motivation inom livemusikbranschen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Marielle Rosén; Emma Lindberg; [2024]
    Nyckelord :Livemusikbranschen; Backstagearbetare; Motivation; Self-Determination Theory;

    Sammanfattning : För att uppfylla studiens syfte, att utforska och fördjupa förståelsen för backstagearbetares arbetslivssituation och de underliggande drivkrafterna som motiverar dem till arbete, har 11 personer yrkesverksamma i den svenska livemusikbranschen intervjuats. Deras tankar presenteras i form av arbetslivsberättelser som analyseras med hjälp av Self-Determination Theory. LÄS MER

  2. 2. SVENSKARS ATTITYDER KRING INSEKTKONSUMTION : En enkätstudie med entomophagy attitude questionnaire

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

    Författare :Karl Ernlund; Oscar Sumelius; [2024]
    Nyckelord :entomophagy; EAQ; entomophagy attitude questionnaire; insects; insect; insect consumtion; consumtion; survey; insektskonsumtion; entomofagi; attityder; insekter; insekt; svenskars; konsumtion; undersökning; enkät;

    Sammanfattning : Insektkonsumtion, det vill säga entomofagi, har kommit i rampljuset på senare tid, då insekter ses som ett hållbart livsmedelsalternativ. Insekter har länge konsumerats i delar av världen men varit associerat med neofobi och äckel i västvärlden. Syftet med denna studie är att undersöka vuxna svenskars attityder kring entomofagi. LÄS MER

  3. 3. En statistisk analys av ekonomisk betalningsförmåga inom livsmedelsbranschen över tid: En analys av nyckeltalet skuldsättningsgrad, utvecklingen sedan 2007 och möjliga förklaringsvariabler

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Eric Jacobsson; Samuel Fredriksson; [2023-08-18]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Inledning: Denna rapport undersöker kapitalstrukturen samt den ekonomiska utvecklingen inom livsmedelsbranschen, en bransch som under 2022/2023 hamnat i rampljuset. De stigande räntorna i landet kombinerat med en väldigt hög inflation har gjort matpriserna till ämnet på allas läppar, men tar verkligen livsmedelsbutikerna för höga priser? Hur ser den ekonomiska förmågan att klara av en kommande lågkonjunktur ut i branschen? Frågeställning: Hur har kapitalstrukturen inom de fem största företagen inom den svenska dagligvaruhandeln utvecklats sedan 2007 och påverkats av faktorerna ränta, tillväxt, inflation, lönsamhet och bolagsskatt? Referensram: Som stöd för analys används flera olika tidigare forskningar kring lönsamhet, kapitalstruktur och andra variabler. LÄS MER

  4. 4. Icke-heteronormativitet - Lebbigt?

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)

    Författare :Lindqvist Maja; [2023]
    Nyckelord :Normkritik; normkreativitet; barnlitteratur; HBTQ;

    Sammanfattning :   Intresset för normkritiska perspektiv ökar, något som märks i allt från ­akademi och offentlig sektor, till kultur- och näringsliv. Med detta följer ett behov av att ta utveckla metoder för att omsätta ett normkritiskt perspektiv till praktisk handling. LÄS MER

  5. 5. Digital Hållbarhetskommunikation 2.0: Modeindustrins Hållbarhetsarbete och Digitala Kommunikationsmetoder : En kvalitativ studie om hur svenska modeföretag kommunicerar sitt hållbarhetsarbete via digitala kanaler

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Maja Fahlberg; Thea Richter Malm; [2023]
    Nyckelord :Sustainable Supply Chain Management; Modeindustrin; Hållbarhet; Hållbarhetsarbete; Digital marknadsföring; Digitala kanaler; Hemsida; Sociala medier; Hållbarhetskommunikation;

    Sammanfattning : Bakgrund: I takt med att samhällets krav ökar kring hållbart arbete och konsumenter efterfrågar mer hållbara produkter, har modeindustrin hamnat i rampljuset på grund av dess negativa påverkan. För att vända den negativa trenden med ohållbart mode behöver nya metoder utvecklas för bättre produktion och konsumtion. LÄS MER