Sökning: "IT and elementary school studies"

Visar resultat 16 - 20 av 106 uppsatser innehållade orden IT and elementary school studies.

  1. 16. ”Försämrad läsförståelse leder till en mindre chans att lyckas” : En undersökning om undervisningsmetoder i läsförståelse, samt varför och hur verksamma lärare väljer dessa metoder.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jesper Larsson; Lova Rosberg; Eiman Rashed; [2023]
    Nyckelord :Adaptations; artifacts; cooperative strategies; elementary school; mediation; reading comprehension; sociocultural perspective; teaching methods; the circle model; the zone of proximal development; Artefakter; cirkelmodellen; grundskola; kooperativa strategier; läsförståelse; mediering; proximala utvecklingszonen; sociokulturellt perspektiv; stöttning; undervisningsmetoder;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att undersöka vilka undervisningsmetoder som används av verksamma svensklärare i grundskolans klassrum för att utveckla elevernas läsförståelse i ämnet svenska men också hur och varför lärarna använder just dessa metoder. Denna undersökning bygger på svar inkomna från utskickade frågeformulär. LÄS MER

  2. 17. ”Socialtjänsten, det blir aldrig primärt, det är sekundärt” En kvalitativ studie om socialtjänsten i skolundervisningen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Socialhögskolan

    Författare :Ebba Augbeck; Matilda Davidsson; [2022]
    Nyckelord :Social service office; street level bureaucracy; teachers; education; social science; Social Sciences;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how teachers in the seventh to ninth grades of the Swedish elementary school (swe: högstadium) teach about the social service office. In order to understand what knowledge pupils receive about the social service organization and how teachers reflect about their need for this knowledge. LÄS MER

  3. 18. Oral Collaborative Tasks: Positive and Negative Impacts on Young English Learners

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Diana Mokre; Arta Sheqi; [2022]
    Nyckelord :oral collaboration tasks; peer interaction; pair work; positive and negative impacts; language acquisition.;

    Sammanfattning : Studies have shown that when young EFL (English as a Foreign Language) learners participate in oral collaboration tasks, it may have both positive and negative effects for them. Nearly all of the research done in this area has been carried out on older learners, which makes the information related to younger learners relatively narrow. LÄS MER

  4. 19. Succé eller distraktion, ett laborativt arbetssätt : Effekterna av ett laborativt arbetssätt med konkret material

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Max Norstedt; Carl Widmark; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; Concrete materials; Laborative teaching; Elementary school.; Matematik; Konkret material; Laborativ undervisning; Grundskola.;

    Sammanfattning : Den traditionella matematikundervisningen dominerar fortfarande inom matematikämnet. Syftet med den här studien är att undersöka vilken inverkan en laborativ undervisning med konkret material har på elevers lärande. Syftet är också att se hur konkret material påverkar elevers motivation. LÄS MER

  5. 20. Hur Virtual Reality kan användas som pedagogiskt stöd inom svenska skolor : En multipel fallstudie om hur VR kan implementeras inom skolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Sara Yavari Ardalan; [2022]
    Nyckelord :Virtual Reality; VR; Immersive; Augmented Reality;

    Sammanfattning : Virtual Reality (VR) is a technology that has grown in popularity within recent years. Not only is it widely used as a gaming entertainment but now the use of the technology is increasing in other areas. VR within school is still a relatively new phenomenon. LÄS MER