Sökning: "Inclusion and Exclusion"

Visar resultat 16 - 20 av 693 uppsatser innehållade orden Inclusion and Exclusion.

  1. 16. Litteratur i transit : Svensk presentation och reception av transkulturell litteratur kring millennieskiftet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

    Författare :Jonas Frånander; [2023]
    Nyckelord :Världslitteratur; transkulturalitet; reception; paratext; litteraturkritik; litterära värden; globalisering;

    Sammanfattning : This study deals with the reception of world literature novels and authorships between 1997 and 2003. The study analyses the Swedish book publishers' presentations and the newspaper reviews of fifteen authors and novels from geographical areas that are seen to be peripheral to Swedish culture. LÄS MER

  2. 17. Challenges Faced by Teachers Working with Children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) in Inclusive Schools : A Systematic Review

    Magister-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Delase Aku Kanyagui; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : ADHD is a disability that negatively impacts many aspects of a person's daily life. The purpose of this study is to examine the challenges teachers face when working with ADHD students and the strategies they use to help children learn and participate fully in the classroom. LÄS MER

  3. 18. To what extent can explicit morphology instruction promote vocabulary development for older adolescent or adult learners of English as a foreign language?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Camilla Parment; Thore Hägglund; [2023]
    Nyckelord :English as a foreign language; explicit teaching; higher education; morphological awareness; morphology; upper secondary education; vocabulary development;

    Sammanfattning : Vocabulary development is important when it comes to learning a language, but it is also a challenging task. The Swedish syllabus focuses on implicit knowledge, and explicit teaching has been shown to have a positive impact on learners’ implicit knowledge. LÄS MER

  4. 19. Transspråkande och flerspråkighet i klassrummen : En kvalitativ studie kring fem gymnasielärares upplevelser av transspråkandets utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Akram Sabah; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; translanguaging; Swedish as a second language; second language learning; opportunities; challenges; Flerspråkighet; transspråkande; svenska som andraspråk; andraspråksinlärning; möjligheter; utmaningar;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka lärarupplevelser kring transspråkande inom svenskt skolsammanhang. För att besvara syftet ställdes tre frågor som bidrog med en omfattande resultat baserade på lärarupplevelser. LÄS MER

  5. 20. Särbegåvning i en mångkulturell skola : En litteraturgranskning om särskilt begåvade elever med migrationsbakgrund

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tinny Byström; [2023]
    Nyckelord :Giftedness; special talent; gifted students; school; school success; migration experiences; migration background; Särbegåvning; särskild begåvning; särbegåvade elever; skola; skolframgång; migrationserfarenheter; migrationsbakgrund;

    Sammanfattning : Den svenska skolan präglas av många missuppfattningar om särskild begåvning. Elever som är särbegåvade förväntas exempelvis ofta prestera högt och lyckas i skolan utan några särskilda stödinsatser. Men tidigare forskning har visat att de tvärtom ofta upplever svårigheter i skolan. LÄS MER