Sökning: "Ingela Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 60 uppsatser innehållade orden Ingela Lärare.

  1. 1. Språkstörning "det är väldigt diffust" : En intervjustudie med lärare och specialpedagogisk personal om språkstörning hos en- och flerspråkiga elever.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Louise Törell; Ingela Mård; [2023]
    Nyckelord :Språkstörning; flerspråkighet; språkutveckling;

    Sammanfattning : Fler och fler barn och ungdomar diagnostiseras numera med funktionsnedsättningen språkstörning. Sakta men säkert ökar också kunskapen om språkstörning genom bland annat mer lättillgänglig information, att fler elever i klasserna uppmärksammas med språkstörning samt utbildningsdagar på skolorna. LÄS MER

  2. 2. Distriktssköterskans upplevelser av palliativ vård i hemsjukvården : En systematisk litteraturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Helena Dellgren; Louise Olsson- Öhrn; [2022]
    Nyckelord :nurse; experience; palliative care; home health care; sjuksköterska; upplevelse; palliativ vård; hemsjukvård;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Titel: Distriktssköterskans upplevelser av palliativ vård i hemsjukvården Fakultet: Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap Kurs: Examensarbete - omvårdnad, 15hp Författare: Helena Dellgren & Louise Olsson-Öhrn Handledare: Ingela Leibring Examinerande lärare: Brian Unis Examinator: Karin Josefsson Sidor: 27 s., exklusive bilagor Datum för examination: 2022-01-12 Svenska nyckelord: sjuksköterska, upplevelse, palliativ vård, hemsjukvård Introduktion: Palliativ vård i hemsjukvården är en vårdform som allt fler människor väljer. LÄS MER

  3. 3. Lärares syn på och tillämpning av NO-läroböcker : En intervjustudie med grundskollärare om NO-läroböcker i årskurs 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Julianne Sands; Rebecca Wallerstedt; [2022]
    Nyckelord :NO-undervisning; NO-läroböcker; Lgr 11; lärare; intervju; tematisk analys; PCK; kunskapsemfaser;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka grundskollärares syn på NO-läroböckers ämnesinnehåll och tillämpning av NO-läroböcker för årskurs 1-3. Uppsatsens frågeställningar löd: Hur arbetar lärarna med läroböcker i NO-undervisningen?, Hur upplever lärarna att deras NO-läroböcker förhåller sig till centralt innehåll i Lgr 11?, Vad tycker lärarna är för- respektive nackdelar med NO-läroböcker? samt Hur gick lärarna tillväga för att välja eller välja bort NO-läroböcker?. LÄS MER

  4. 4. Hur kan våra uppfattningar mötas? : En studie om elever och deras lärares uppfattning om delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingela Gullberg; Anna Hagesveen; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; elevinflytande; medbestämmande; relationer; uppfattning;

    Sammanfattning : Studiens ambition är att ge en bild av elevers och deras lärares uppfattning om vad elevinflytande och delaktighet innebär, men också undersöka vilken roll relationen mellan elever och lärare spelar. Syftet är också att se hur lärare och elever uppfattar meningen med delaktighet och hur delaktigheten ger inflytande i realiteten utifrån de krav som ställs i skolans styrdokument. LÄS MER

  5. 5. Utomhuspedagogik och bedömning i ämnet biologi : Lärares syn på bedömning som en del av utomhuspedagogik

    Master-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Joakim Johansson; Ingela Grankvist; [2021]
    Nyckelord :Bedömning; biologi; lågstadiet; lärare; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med ökad kunskap kring lärares uppfattningar om bedömning i arbetet med utomhuspedagogik som en del i ämnet biologi. Vidare vill vi ta reda på hur lärare kartlägger sina elevers kunskaper samt vilka möjligheter och hinder lärare upplever i arbetet med utomhuspedagogik och bedömning. LÄS MER