Sökning: "Interaction technique"

Visar resultat 1 - 5 av 260 uppsatser innehållade orden Interaction technique.

  1. 1. Multi-Parameter Modelling of Surface Electromyography Data

    Master-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för Biomedicinsk teknik

    Författare :Ahmad Alosta; Josef Djärf; [2024]
    Nyckelord :Surface electromyography; modelling; Python; sEMG; decomposition; neuroengineering; motor unit; muscle; simulation; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Ytelektromyografi (sEMG) mäter skelettmuskelfunktionen genom att registrera muskelaktivitet från hudens yta. Tekniken kan användas för att diagnostisera neuromuskulära sjukdomar och som ett hjälpmedel vid rehabilitering, biomedicinsk forskning och för interaktion mellan människa och dator. LÄS MER

  2. 2. Vilken riktning ska vi ta? : Användarupplevelse av vertikal skrollning i horisontella webbgränssnitt

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isak Gerre; Matilda Einarsson; [2024]
    Nyckelord :Horizontal scroll; Scrolling mechanism; Interaction technique; Attitude; Usability; User Experience; Horisontell skrollning; Skrollningsmekanism; Interaktionsteknik; Attityd; Användbarhet; Användarupplevelse;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker användarpreferenser och utmaningar kopplade till horisontella gränssnitt som använder vertikala skrollningsmekanismer på webbplatser. I det snabbt föränderliga digitala landskapet ökar förekomsten av horisontella gränssnitt, särskilt på webbplatser som använder horisontella layouter samtidigt som de behåller traditionella vertikala skrollningsmekanismer. LÄS MER

  3. 3. Creation of a Virtual Reality Experience for the Virtual Conservation of The Flamman Theater Using Unreal Engine 4

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för data- och informationsteknik

    Författare :Fausto Zamora Arias; [2023-10-25]
    Nyckelord :virtual reality; Oculus Quest 2; preserving cultural heritage; Unreal Engine 4; game design and development;

    Sammanfattning : The Flamman Theater identity was successfully digitally preserved for the cultural heritage of Gothenburg by creating a video game, while tested with pandemic restrictions. On the technical side, this project combines virtual reality, artificial intelligence and game mechanics to create an immersive atmosphere, inviting people to watch movies inside as the original theater was intended. LÄS MER

  4. 4. Svara på frågan! En samtalsanalytisk studie om intervjutekniker i Agenda och 30 minuter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation; Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Elin Dahlström; Laura Vendelin; Tove Mattsson; [2023-03-10]
    Nyckelord :Political interview; Conversation Analysis; Interview techniques; Interaction;

    Sammanfattning : Abstract Title: Answer the question! - A Conversation Analytical Study of interview techniques in the program Agenda and 30 minutes. Authors: Elin Dahlström, Laura Vandelin och Tove Mattsson Level: Bachelor thesis in Journalism Term: HT 2022 Supervisor: Mats Ekström This article investigates how the three different interview techniques mirroring, hypothetical questions and multiple questions directly following each other, which are not commonly associated with standard journalist practice, are used and met in political interviews. LÄS MER

  5. 5. MetaStackVis: Visually-Assisted Performance Evaluation of Metamodels in Stacking Ensemble Learning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för datavetenskap och medieteknik (DM)

    Författare :Ilya Ploshchik; [2023]
    Nyckelord :Visualization; interaction; metamodels; validation metrics; predicted probabilities; stacking; stacked generalization; ensemble learning; machine learning;

    Sammanfattning : Stacking, also known as stacked generalization, is a method of ensemble learning where multiple base models are trained on the same dataset, and their predictions are used as input for one or more metamodels in an extra layer. This technique can lead to improved performance compared to single layer ensembles, but often requires a time-consuming trial-and-error process. LÄS MER