Sökning: "Interkulturell Kommunikation"

Visar resultat 26 - 30 av 182 uppsatser innehållade orden Interkulturell Kommunikation.

  1. 26. Mångkulturens påverkan i SO-klassrummet : En kvalitativ studie om utmaningar och möjligheter i mångkulturella klassrum samt samhällskunskapslärares interkulturella kompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sanna Sibonjic; [2022]
    Nyckelord :Samhällskunskap; SO-lärare; mångkultur; högstadiet; utmaningar; möjligheter; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att bidra med kunskap om olika utmaningar och möjligheter som kan förekomma i samhällskunskapsundervisningen i mångkulturella klassrum. Vidare är syftet att bidra med kunskap om samhällskunskapslärares interkulturella kompetens. LÄS MER

  2. 27. ”Ibland vill man ju berätta så mycket, men det är svårt när de inte förstår : Förskollärares erfarenheter vid kommunikation med vårdnadshavare som har bristande språkkunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Kattaleeya Phankhaotork; Dina Johansson; [2022]
    Nyckelord :kommunikation; interkulturalitet; vårdnadshavare; förskollärare;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om förskollärares erfarenheter av att kommunicera med vårdnadshavare som har bristande språkkunskaper i svenska och engelska. Studien utgår från två forskningsfrågor som söker att belysa de utmaningar förskollärare möter vid kommunikationsarbetet samt de metoder och strategier som används. LÄS MER

  3. 28. ”MAN ÄR LIVRÄDD ATT FÅ RASISTSTÄMPELN” - Mellanchefers upplevelse och hantering av problematiska situationer när de leder mångkulturella arbetsgrupper

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Emelie Sanne; [2021-06-30]
    Nyckelord :Konflikter; Konflikthantering; Kulturkrock; Mångfald; Mångkulturella arbetsgrupper; Interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och vilka former av problematiska situationer mellanchefer, som leder mångkulturella arbetsgrupper, upplever. Syftet är även att undersöka vilka strategier mellanchefer använder för att hantera de skillnader och problematiska situationer som möjligen uppstår i en mångkulturell arbetsgrupp. LÄS MER

  4. 29. Interkulturella perspektiv i webbplatser : En undersökning av webbaserat material som potentiellt verktyg för att inkludera interkulturella perspektiv i engelskundervisningen för årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Norling; Daniel Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Mellanstadiet; interkulturalitet; interkulturell kompetens; interkulturell kommunikativ kompetens; webbplatser; engelskundervisning;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt huruvida lärare skulle kunna inkludera interkulturella perspektiv i sin engelskundervisning i årskurs 4–6 med hjälp av lättillgängligt och kostnadsfritt innehåll från olika webbplatser. De webbplatser som är inkluderade i den här studien har granskats mot det centrala innehållet i kursplanen för engelska i årskurs 4–6 för att säkerhetsställa deras relevans. LÄS MER

  5. 30. Flerspråkighet som en resurs i svenskundervisningen : En kvalitativ studie om flerspråkiga elevers inlärning av det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Marigona Racaj; [2021]
    Nyckelord :Multilingualism; native-born students; foreign-born students; intercultural teaching; second language learning; Flerspråkighet; inrikes födda elever; utrikesfödda elever; interkulturell undervisning; språkutveckling; andraspråksinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är ge ett kunskapsbidrag om hur några gymnasielever upplever att deras flerspråkighet inkluderas i svenskundervisningen för att främja språkutvecklingen. För att uppnå syftet har följande frågor besvarats: Hur upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna sin flerspråkighet och hur talar de om sin flerspråkighet? Vilka språkliga aspekter upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna påverkar inlärningar av det svenska språket? Hur upplever de inrikes- och utrikesfödda eleverna att deras flerspråkighet tas tillvara i svenskundervisningen? Studien tar sin utgångspunkt i den sociokulturella teorin där språket har en viktig funktion för elevernas inlärning. LÄS MER