Avancerad sökning

Hittade 4 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Coping hos två ungdomar under Förintelsen : Utvecklingspsykologiska perspektiv

    M1-uppsats, Uppsala universitet/Religionspsykologi

    Författare :Sabina Nordén; [2014]
    Nyckelord :coping; adolescent; diary; Holocaust;

    Sammanfattning : The field of coping has become more developed during the past decades but there is still a lot to be discovered and discussed. Theories of developmental psychology describe the possibility to map a general developmental structure of how the human mind expands. LÄS MER

  2. 2. Alice’s Vacillation between Childhood and Adolescence in Lewis Carroll’s Alice’s Adventures in Wonderland.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för språk

    Författare :Jenny Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Lewis Carroll; Alice in Wonderland; Alice; childhood; adolescence; Erik Erikson; Jean Piaget; child protagonist; identity; vacillation; metacognition; adults; development; grow; confusion; experiential learning; John Dewey;

    Sammanfattning : In the novel Alice’s Adventures in Wonderland by Lewis Carroll, Alice, the protagonist, is supposed to be seven years of age. However, the reader can perceive her as older than that and get the impression that she has entered adolescence. LÄS MER

  3. 3. "Det kanske är nån tradition eller gott, man får inte dricka det så ofta" : En kvalitativ intervjustudie om åttaåringars föreställningar om alkohol

    M1-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Filippa Risbecker; Mia Simonsson; [2010]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med uppsatsen är att belysa barns föreställningar om alkohol och dess påverkan.  Frågeställningar:  Vilka tankar har barn om alkohol? Finns det några genomgående teman och trender i barnens föreställningar om alkohol? Hur beskriver barn alkohol och människors beteende i samband med alkohol? Metod  Denna studie har utförts med kvalitativa intervjuer som metod. LÄS MER

  4. 4. Barns språkinlärning och utveckling genom drama som metod

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Sanjana Markovic; [1998]
    Nyckelord :Languages and linguistics; Språkinlärning; individuell och social utveckling; drama; lek; aktivitet; kommunikation; fantasi; insikt; Språkvetenskap;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att beskriva hur och varför drama används i språkinlärning, samt att se på ämnet som en inlärningsmetod utifrån teorier om inlärning och dramapedagogik. Inledningsvis förklaras dramapedagogikens innebörd och syftet med dess användning. LÄS MER