Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Psykisk ohälsa hos högstadieelever - en litteraturstudie om de signaler och symtom som framkommer med kvantitativa frågeformulär

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Med-Vårdvetenskap

    Författare :Annika Lundegårdh; [2020]
    Nyckelord :Adolescent; high school students; mental health; schoolnurse; Adolescent; högstadieelever; psykisk ohälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos ungdomar ökar i Sverige och globalt. Det är därför angeläget att tidigt identifiera elever med psykisk ohälsa då många är behandlingsbara. Försämringar är möjliga att förebygga. Skolan anses vara en viktig skyddsfaktor för att hantera psykiska påfrestningar. LÄS MER

  2. 2. Att stanna kvar : En studie om idrottslärare som stannar kvar i yrket ur ett salutogent perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Viktor von Bothmer; Emil Grändås; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien har varit att ur ett salutogent perspektiv undersöka vad som påverkar idrottslärare att stanna kvar inom idrottsläraryrket. Syftet har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar Hur skattar idrottslärare sin känsla av sammanhang(KASAM) i relation till sitt yrkesutövande? Vilka faktorer uppfattar lärare ger en positiv respektive en negativ inverkan på att stanna i yrket? Metod Vårt urval har begränsats till fyra idrottslärare som alla har jobbat över 26 år i yrket. LÄS MER

  3. 3. Elevers känsla av sammanhang : En klassrumsintervention för att lära sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Niklas Boman; [2016]
    Nyckelord :KASAM; Stress; Kontroll; Elever; Gymnasiet; Intervention; Meningsfullhet; Begriplighet; Hanterbarhet;

    Sammanfattning : I den aktuella studien undersöktes hur gymnasieelevers känsla av sammanhang hänger ihop med deras känsla av stress och kontroll i vardagen. Syftet med undersökningen är att uppnå fördjupad kunskap i och utveckla ett salutogent perspektiv på undervisning i gymnasieskolan för att förbättra utfallet av undervisningen för eleverna och i förlängningen det samhälle de skall verka i. LÄS MER

  4. 4. Kulturella aktiviteters betydelse för äldres känsla av sammanhang : En enkätundersökning på två äldreboenden i Mellansverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbets- och folkhälsovetenskap

    Författare :Elin Alfredsson; [2016]
    Nyckelord :Senior health; sense of coherence; cultural activities; public health.; Äldres hälsa; känsla av sammanhang; kulturella aktiviteter; folkhälsa.;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet var att undersöka om det fanns någon association mellan deltagande i kulturella aktiviteter och känsla av sammanhang bland äldre personer på två äldreboenden. Metod: Ett frågeformulär baserat på Antonovskys SOC-13-formulär med tillagda egenformulerade frågor, såsom kön, ålder, deltagande i kulturella aktiviteter och funktionsnivå användes. LÄS MER

  5. 5. Högskolestudenters upplevda stress : Har känsla av sammanhang, kön och delaktighet betydelse?

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sofia Furberg; Mathilda Sahlén; [2015]
    Nyckelord :Stress; Perceived stress scale; Sense of coherence; College students; Social support;

    Sammanfattning : Stress är i dagens samhälle ett vanligt förekommande fenomen inom många domäner där individer på olika vis drabbas. Högskolestuderande är en av grupperna. Tidigare forskning visar att olika faktorer bidrar till stress och att stress kan leda till allvarliga konsekvenser för individer. LÄS MER