Sökning: "Katarina Eliasson"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Katarina Eliasson.

  1. 1. Ett nedslag i lärares yrkesvardag : En aktionsforskning om lärares arbetsvillkor

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Eliasson; [2018]
    Nyckelord :Aktionsforskning; ramfaktorteori; arbetstid; tid; ramar;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med den här studien var att undersöka hur inre och yttre ramar, som tid, lagar och förordningar kring några lärares arbete påverkar deras arbetsvillkor. Forskningsfråga: Vilka ramar möjliggör alternativt försvårar för lärarna? Metodologiska utgångspunkter och teoretiskt ramverk Studien är placerad inom pedagogisk kritisk aktionsforskning. LÄS MER

  2. 2. Även det minsta lärandet har betydelse : en kvalitativ studie kring upplevelser av lärande hos individer som arbetar med utsatta kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen for hälsopromotion och vårdvetenskap

    Författare :Anna Eliasson; Katarina Olsson; [2016]
    Nyckelord :learning; preconditions; employees; women’s shelter; commitment; receptivity; space; interpretative phenomenological analysis; IPA; lärande; förutsättningar; kvinnojour; personal; engagemang; mottaglighet; utrymme; tolkande fenomenologisk analys; IPA;

    Sammanfattning : I yrken med möten med människor som varit utsatta på något sätt och behöver stöd i en förändringsprocess krävs en kompetens för att möta den hjälpsökandes behov. Ständiga möten med människor i en utsatt situation alstrar ett lärande även hos den som förväntas stötta och uppmuntra till förändring. LÄS MER

  3. 3. Utökad tid för matematikundervisning : Lärares perspektiv

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Katarina Eliasson; [2015]
    Nyckelord :framework theory; mathematics teaching; quality in schools; ramfaktorteori; matematikundervisning; kvalitet i skolan;

    Sammanfattning : Bakgrund Alla elever i årskurs ett till tre har fått utökad tid för matematikundervisning från och med läsåret 2013-2014. I arbetet belyses den utökade tiden utifrån lärares perspektiv. Syfte Syftet är att visa på hur åtta lärare beskriver att de använder den utökade undervisningstiden i matematik. LÄS MER

  4. 4. Undervisningsmetoder i en skola för alla : Hur undervisningsmetoder förändras när elever med speciella behov inkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katarina Petersson; Agneta Eliasson; [2013]
    Nyckelord :undervisningsmetoder; en skola för alla; speciella behov; undervisning; inkludering och motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgångspunkt kring observationer som gjorts under VFU och vikariat där vi uppmärksammat att i klasser där det finns elever med koncentrations och samspelsproblem har undervisningsmetoder och klassrumsmiljö liknat mer det behavioristiska perspektivet på undervisning än det sociokulturella. Det har lett till följande frågeställningar Ändras undervisningens innehåll och utformning från det sociokulturella till det behavioristiska i och med integration av elever med speciella behov i vanliga klasser? Vilka undervisningsmetoder används i en sammanhållen klass och utifrån vilken elevnivå, enligt läraren? Vilka uppfattningar har läraren kring om den normala eleven missgynnas i en skola för alla? Uppsatsen synliggör hur undervisningen förändras i en skola för alla, visar på olika perspektiv på inlärning och hur elever med speciella behov kräver andra metoder för både undervisning och motivation till lärande. LÄS MER

  5. 5. Uppföljning av verksamhetsutveckling inom demensvård i Marks kommun

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Vårdvetenskap

    Författare :Lisa Eliasson; Katarina Mårtensson; [2011]
    Nyckelord :utbildning; demensvård; vård- och omsorgspersonal; vårdtagare; anhörig; vårdrelation; verksamhetsutveckling;

    Sammanfattning : Demenssjukdomar är den fjärde största sjukdomsformen i Sverige och 180 000 individer sammanlagt har sjukdomen. Ett grundläggande förhållningssätt till vårdandet av personer med demenssjukdom är den personcentrade omvårdnaden, enligt de nationella riktlinjerna för Vård- och Omsorg (2010). LÄS MER