Sökning: "Key words: Cultural Dimensions"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Key words: Cultural Dimensions.

  1. 1. Sjukvårdspersonals syn på arbete och arbetsplats, utifrån organisatorisk- och nationell kultur : En jämförande studie mellan Sverige och Schweiz

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Sofia Brynte; Emma Hörnqvist; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Hofstede s cultural dimension; Competing Value framework; Healthcare; Organizational culture; National culture; Ledarskap; Hofstedes kulturella dimensioner; Competing Value framework; Sjukvården; Organisationskultur; Nationell kultur;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel:Sjukvårdspersonals syn på arbete och arbetsplats, utifrån organisatorisk- och nationell kultur - En jämförande studie mellan Sverige och Schweiz. Nivå:Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare:Emma Hörnqvist och Sofia Brynte Handledare:Monika Wallmon Datum:Juni 2023   Syfte: Denna studie syftar till att jämföra svensk och schweizisk sjukvårdspersonals syn på arbete och arbetsplats, utifrån organisatorisk och nationell kultur. LÄS MER

  2. 2. Investigation on practice ability of evidence-based nursing among nursing students of different grades

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för vårdvetenskap

    Författare :Ruyi Yan; Yangbin Zhou; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Aim: To investigate the practice ability of evidence-based nursing among nursing students ofdifferent grades.Method: This study is descriptive and adopts a convenient sampling method, 184 nursingstudents from freshmen to juniors of Lishui University were be selected as the researchobjects, and a questionnaire survey was conducted. LÄS MER

  3. 3. Assessing a restaurant service quality using the DINESERV model : A quantitative study on Pizza Hut

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Habtamu Abezie; [2020]
    Nyckelord :DINESERV; Service quality; Customer satisfaction; Restaurant;

    Sammanfattning : Abstract Customers are the main reason behind every companies’ survival in the market. And winning their interest has now become the concern for company owners and managers as well. However, many factors can affect the customer's satisfaction in the marketing environment. Among the determinants, service quality takes the most substantial part. LÄS MER

  4. 4. Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur : En kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Anna Kokko; Wiberg Daniel; [2020]
    Nyckelord :Emotional intelligence; national culture; Hofstede; France; China; Sweden; leader; Emotionell intelligens; nationell kultur; Hofstede; Frankrike; Kina; Sverige; ledare;

    Sammanfattning : Titel: Samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur – en kvalitativ studie med empiri från Frankrike, Kina och Sverige Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Anna Kokko och Daniel Wiberg Handledare: Tomas Källquist och Pär Vilhelmson Datum: 2020 - Januari Syfte: Studiens syfte är att synliggöra samband mellan emotionell intelligens och nationell kultur med hjälp av en modell, detta genom att med utgångspunkt i Hofstedes kulturdimensionsteori jämföra emotionell intelligens hos ledare i tre olika nationella kulturer. Metod: Studien har utgått ifrån en kvalitativ metod där sexton semistrukturerade intervjuer har genomförts med ledare från Frankrike, Kina och Sverige. LÄS MER

  5. 5. Motivational factors and Leadership preferences of the Millennial generation : Unlocking the potential of our future leaders

    Magister-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola

    Författare :Clara Ines Lopez; Emma Grubbström; [2018]
    Nyckelord :Millennials; Transformational Leadership; Transactional Leadership; Career Anchors; knowledge workers; motivation; leadership; future leaders;

    Sammanfattning : A lot of effort is put into diversity by organizations today, but the diversity question mainly focuses on gender, ethnicity, cultural and beliefs (Robertson, et al., (2017), while one of the most daunting diversity challenges has been proven to be diversity between generations, which often goes overlooked and unaddressed. LÄS MER