Sökning: "Kognitiva perspektivet litteratur"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Kognitiva perspektivet litteratur.

  1. 1. Kunskapsöverföring vid kompetensutveckling - fungerar det? : En fallstudie om chefers erfarenheter av transfer vid IKEAs interna ledarskapsutbildning ILEAD

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ida Jonsson; Julia Eriksson; [2022]
    Nyckelord :transfer; transfer-problem; predictors of transfer; competence development; Transfer; transfer-problem; påverkansfaktorer; kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Kunskapsöverföring är avgörande om en kompetensutvecklings-aktivitet är en nödvändig resurs för en organisation/företag. Tidigare forskning visar däremot att kunskap inte transfereras i den utsträckning som önskas. Till följd av detta är transfer-problem vanligt förekommande i sådana kontexter. LÄS MER

  2. 2. Differentierad respektive individualiserad undervisning för högpresterande elever : En studie om lärares attityder till två motsatta undervisningsformer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Louise Ringholm Heder; [2021]
    Nyckelord :Individualization; Differentiation; high-performing student; teachers attitudes; cognitive perspective; Piaget; Brocas; Wernickes; Individualisering; differentiering; högpresterande elever; lärares attityder; kognitiva perspektivet; Piaget; arbetsminne; Brocas; Wernickes;

    Sammanfattning : Teachers frequently meet high-performing students in classrooms. These students can be challenged in different ways. However, this study focuses on how challenge can take place through the teaching methods individualization and differentiation. Teachers' attitudes toward the teaching methods are also examined. LÄS MER

  3. 3. Språkutveckling och digitala hjälpmedel - ett vinnande koncept? : En litteraturstudie om elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel i årskurserna F-3

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Hanna Fagerlind; Gustafsson Moa; [2021]
    Nyckelord :Digitala hjälpmedel; andraspråksinlärning; språkutveckling; svenskämnet; lågstadiet;

    Sammanfattning : I den här studien kommer elevers språkutveckling med hjälp av digitala hjälpmedel undersökas, med ett extra fokus på L2-elevers språkutveckling. Syftet med den här studien är att undersöka hur elevers språkutveckling främjas av att använda digitala hjälpmedel i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Arbete med skönlitteratur i gymnasiesärskolan - Diskurser och konsekvenser

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Karlsson; [2013-10-22]
    Nyckelord :diskursanalys; elever med kognitiva svårigheter; gymnasiesärskolans individuella program; skönlitteratur;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera pedagogers samtal om skönlitteratur i gymnasiesärskolans individuella program. Studien avser även att undersöka vilka diskurser som framträder då samtalen om skönlitteratur analyseras. Teori: Studien utgår från ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Barn i sorg - vad innebär ett professionellt förhållningssätt i lärarens möte med barn i sorg

    Kandidat-uppsats, Enheten för lärarutbildning

    Författare :Veronica Gustafsson; Anna Seldevall; [2005]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Intresset i vår studie är hur några lärare talar om barn i sorg. I litteraturdelen tar vi bland annat upp skolans uppdrag, barns reaktioner och hur man kan bemöta ett barn i sorg. För att få reda på hur man arbetar med barn i sorg i skolan har vi intervjuat några verksamma lärare i grundskolans tidigare år. LÄS MER