Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Digital delaktighet i avgränsade aktiviteter i förskolans vardag : - samling, spontan lek, planerad undervisning och utevistelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Nyman; [2021]
    Nyckelord :avgränsade aktiviteter; digitala verktyg; digital delaktighet; förskolebarn; pedagoger;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur användningen av digitala verktyg tog sig uttryck i avgränsade aktiviteter - samling, spontan lek, planerad undervisning och utevistelse, i två olika förskoleverksamheter. Där fokus låg på att synliggöra hur de digitala verktygen användes av både barn och pedagoger, samt vilken kompetens som krävs av pedagogerna för att möjliggöra en digital delaktighet. LÄS MER

  2. 2. ”Den måste vara cool annars blir den tjejig” : – en studie om hur förskolebarn konstruerar maskulinitet och femininitet i den fria leken.

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Assal Zayer; [2019]
    Nyckelord :barn; femininitet; förskola; genus; lek; maskulinitet; normer.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera hur barns fria lek inomhus konstruerar maskulinitet och femininitet, vilka normer i relation till maskulinitet och femininitet som konstrueras och hur dessa framkommer i leken. Studien är av en kvalitativ karaktär och studiens teoretiska perspektiv grundar sig i det socialkonstruktionistiska perspektivet samt teorier om maskulinitet och femininitet. LÄS MER

  3. 3. Undervisning och barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Fatima Idsalem Azatam; [2019]
    Nyckelord :Barnperspektiv; barns perspektiv; delaktighet; inflytande; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens avsikt har varit att studera hur förskollärare konstruerar undervisningsbegreppet samt hur undervisning konstrueras i relation till barns delaktighet och inflytande. Det socialkonstruktionistiska perspektivet utgör den teoretiska utgångspunkten för denna studie. LÄS MER

  4. 4. Socialt samspel och digital teknik i förskolans undervisning : Hur förskolebarn förhandlar om teknik i en digital resa genom rymden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Robert Stenberg; Ferdous Berg; [2018]
    Nyckelord :Digital teknik; förhandling; förskola; samspel; SCOT;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att beskriva och diskutera hur digital teknik och pedagogiska aktiviteter ömsesidigt konstrueras och meningsförhandlas inom ramarna för ett teknikbaserat lek- och undervisningsprojekt i förskolan. The social construction of technology (SCOT) blev en relevant teoretisk utgångspunkt för studiens syfte. LÄS MER

  5. 5. Förskolebarn i möten med konst : En komparativ studie om konstpedagogiska aktiviteter för förskolebarn i Sverige och på Irland

    M1-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Elena Solyakova Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :Art; art education; art educational activities; participation; influence; preschool; primary school; Konst; förskola; konstpedagogik; bildskapande; konstpedagogiska aktiviteter; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : Konstpedagogiska aktiviteter och dess betydelse för förskolebarns lärande och utveckling är centrala teman i denna studie. Studien syftar till att undersöka vilka konstpedagogiska traditioner som råder i olika nationella och internationella konstinstitutioner och identifiera vilka möjligheter och/eller begränsningar till förskolebarns utveckling och lärande som de konstpedagogiska aktiviteterna erbjuder. LÄS MER