Sökning: "Kontroversiell bransch"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Kontroversiell bransch.
1. SOM EN SAMHÄLLSHJÄLTE I EN KONTROVERSIELL BRANSCH - En kvalitativ studie om hur socialt ansvarstagande gestaltas för att legitimera en ideell organisation inom en kontroversiell bransch
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att utifrån ett diskursivt perspektiv analysera hur socialt ansvarstagande kan kommuniceras i syfte att legitimera en ideell organisation som samtidigt tillhör en kontroversiell bransch. Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är van Leeuwens diskursiva strategier och Corporate Social Responsibility. LÄS MER
2. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER
3. Den subventionerade hyresrabatten – ett kontroversiellt ämne : En studie om fastighetsägare som har gett hyresrabatter i samband med covid-19 pandemin under 2020
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)Sammanfattning : Sveriges regering införde år 2020 ett statligt hyresrabattsstöd för ekonomiskt utsatta branscher som avsåg årets andra kvartal, och infördes som en snabb åtgärd för att begränsa oron som pandemikrisen medförde på marknaden. Stödet har kritiserats av både lokalhyresgäster och fastighetsägare. LÄS MER
4. Socialt ansvar i en kontroversiell bransch- en jämförande studie om CSR i statligt, kooperativt och privatägda spelbolag.
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Handelshögskolan vid Örebro UniversitetSammanfattning : .... LÄS MER
5. Kända ansikten, okända effekter : En kvantitativ studie om hur spelbolag använder associationer från kändisförespråkare, i syfte att erhålla positiva associationer i en annars kontroversiell bransch.
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER