Sökning: "Kränkning i skolan"

Visar resultat 16 - 20 av 58 uppsatser innehållade orden Kränkning i skolan.

  1. 16. "Eleverna ska ju känna till sina rättigheter och skyldigheter gentemot andra"

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Jessica Chavez; Åkerlund Tilda; [2019]
    Nyckelord :anmälan; dokumentation; förrättsligande; kränkning; risk; utredning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att nå fördjupad kunskap om hur kuratorer och rektorer i Malmö stad resonerar kring dokumentation av kränkningar i skolan. I studien beskrivs hur forskning indikerar att många anställda inom offentlig sektor upplever arbetsrelaterad stress till följd av ökade administrations- och dokumentationskrav. LÄS MER

  2. 17. Skolsköterskans upplevelser av att arbeta med barn och ungdomar som far illa i hemmet

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Ana Belén Tipán; Sara Woxblom; [2019]
    Nyckelord :skolsköterska; barn som far illa hemma; upplevelser; tecken; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Barnmisshandel kan inbegripa såväl fysisk som psykisk kränkning, våld, sexuella övergrepp eller försummelse och kan leda till skada för barnets utveckling fysiskt och mentalt. Skolsköterskan har en viktig roll i att identifiera dessa barn och att se till att de får hjälp. LÄS MER

  3. 18. Yttrandefrihetens gräns i skolan : Samhällskunskapslärares förhållningssätttill yttrandefriheten och dess gräns i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Joacim Ek; [2018]
    Nyckelord :Yttrandefrihet; gränser; situationsbetingad; strategier; sanning; tolerans; kränkning; det gemensammas bäst;

    Sammanfattning : The purpose of this survey is to analyze how civics teachers relate to freedom of speech in their classrooms. To examine this I want to study following questions a) What arguments for and against freedom of speech in the classroom do the teachers use? b) What strategies do the teachers use in class discussions to not risk result into conflicts or violating expressions? To analyze this, I have used a qualitative method in terms of interviews with six different teachers from both primary schools and secondary high schools. LÄS MER

  4. 19. Nätmobbning : Hur nätmobbning påverkar den sociala miljön i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Albin Arvidsson; Ermin Begovic; [2018]
    Nyckelord :Nätmobbning; Kränkning; Fritidslärare;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om det mycket aktuella ämnet nätmobbning och specifikt hur nätmobbning påverkar elevers trivsel i skolan samt hur lärare och andra vuxna kan hjälpa till att hantera och stödja den som blir utsatt i skolan och hemmet. Litteraturstudien belyser vad nätmobbning innebär, olika konsekvenser, vilka konsekvenserna kan vara samt hur nätmobbning kan förhindras. LÄS MER

  5. 20. Långvarig ogiltig frånvaro i gymnasieskolan : Hur upplever gymnasieelever med långvarig ogiltig frånvaro sin skolsituation

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Cecilia Almquist; Sara Svensson; [2018]
    Nyckelord :absence; adolescent; high school; school health; school nurse; elevhälsa; frånvaro; gymnasieskola; skolsköterska; ungdomar;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förekomsten av skolfrånvaro i Sverige är hög bland gymnasieelever. Skolfrånvaro är ett komplext fenomen med flera olika orsaker och kan leda till icke godkända betyg, arbetslöshet, utanförskap och psykisk ohälsa. Syfte: Syftet är att beskriva hur gymnasielever med långvarig ogiltig frånvaro upplever sin skolsituation. LÄS MER