Sökning: "Kränkning i skolan"
Visar resultat 21 - 25 av 58 uppsatser innehållade orden Kränkning i skolan.
21. ”Ett hot är ett hot, även på nätet” En studie av våld och kränkningar på två högstadieskolor
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Studien syftade till att belysa kränkningar och våld på högstadiet samt skolpersonals åtgärdsstrategier. Studiedesignen var en fallstudie bestående av två skolor (årskurs 6-9 respektive 7-9) valda för att de representerade demografiska ytterligheter ifråga om samhällsklass. LÄS MER
22. Vad gör lärare mot mobbning bland de små? : En kvalitativ studie kring förebyggandet av mobbning bland lågstadieelever i årskurs F-3 i en kommun norr om Stockholm
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Denna studie syftar till att ta reda på hur förebyggandet av mobbning kan se ut och hur lärare på olika skolor arbetar mot mobbning i årskurs F-3. Studien granskar även hur lärare och olika skolor arbetar med elever som utsätts respektive utsätter andra för mobbning. LÄS MER
23. "De kunde inte se vad jag såg" - En kvalitativ studie av föreställningar om mobbning i skolan.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : The purpose of the study was to achieve a deepened understanding for the ideas and conceptions of bullying in a school environment. Semi-structured interviews were conducted with two groups of participants, one group made up of select individuals with experiences of school victimization and one group made up of select individuals lacking those same experiences. LÄS MER
24. Vem duschar? : En kvantitativ studie om vilka elever i årskurs 9 som duschar efter lektioner i idrott och hälsa
M1-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Denna studie vill undersoka varfor/varfor inte elever vill duscha i omkladningsrummet efter lektionerna i idrott och halsa. Fragestallningarna blir saledes: Hur stor andel av eleverna i arskurs nio duschar efter lektionerna i idrott och halsa? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers vanor av fysisk aktivitet? Duschar lagidrottare efter lektionerna i idrott och halsa i storre utstrackning an andra som ar fysiskt aktiva? Finns det nagot samband mellan att duscha efter lektionerna i idrott och halsa och elevers installning till amnet? Skiljer sig duschvanorna efter lektionerna i idrott och halsa mellan konen? Metod Med en enkatundersokning fick arskurs nio-elever fran tva skolor svara pa fragor kring fysisk aktivitet i och utanfor skolan samt upplevelsen av omkladningsrummet, genom att kryssa for det alternativ de ansag passa in bast pa dem. LÄS MER
25. Ålder eller behov? : En kvalitativ studie om HVB-hem personalens upplevelser av åldersbedömning och åldersosäkerheten bland ensamkommande flyktingbarn
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbeteSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka HVB-hem personalens uppfattningar om åldersbedömning av ensamkommande flyktingbarn. Dessutom syftar studien på att undersöka hur personalen upplever och hanterar den eventuella åldersosäkerheten hos ensamkommande som är placerade på HVB-hem för barn. LÄS MER