Sökning: "Kvalitativa intervjuer Stockholms universitet Institutionen för pedagogik och didaktik"
Visar resultat 21 - 25 av 59 uppsatser innehållade orden Kvalitativa intervjuer Stockholms universitet Institutionen för pedagogik och didaktik.
21. Flerspråkighet i mellanstadiet : En kvantitativ och kvalitativ studie om flerspråkighet i skolan utifrån olika lärarperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Studiens syfte var att utifrån olika lärarperspektiv bidra med kunskap om hur både mellanstadielärare och förberedelseklasslärare på mellanstadiet arbetade med och stöttade flerspråkighet i mellanstadiet. Utifrån detta var syftet också att göra en jämförelse mellan olika klasslärares arbetssätt med flerspråkighet. LÄS MER
22. En kvalitativ intervjustudie om kompetensutveckling : Linjechefers upplevelser av kompetensutveckling
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka linjechefers upplevelser av kompetensutveckling i sin yrkesroll. Studien utfördes på en stor global organisation i ett av huvudkontoren i centrala Stockholm. Det empiriska materialet samlades in genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer där en tematisk analys tillämpades som analysmetod. LÄS MER
23. "Det kanske finns andra viktiga saker att göra som SYV, jag vet inte..." : Studie- och yrkesvägledning inför en föränderlig arbetsmarknad
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att, ur ett studie- och yrkesvägledarperspektiv, undersöka hur gymnasieelever i år tre vid Handels- och administrationsprogrammet resonerar om sin framtida karriär i termer av karriäranpassningsbarhet. Studien är en tvärsnittsstudie som bygger på åtta kvalitativa intervjuer. LÄS MER
24. Vara tydlig med tydliga förväntningar : En studie om hur matematiklärare i årskurs 7–9 använder läxor, samt hur och under vilka omständigheter deras arbetssätt med läxor varierar
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Studien har som syfte att ta reda på hur matematiklärare årskurs 7–9 använder läxor, samt hur och under vilka omständigheter deras arbetssätt med läxor varierar, för att sedan kunna ta reda på vad som är gemensamt i deras arbetssätt, som förklarar hur det får elever att göra läxor. Data samlades in genom kvalitativa intervjuer och metodansatsen som användes var modifierad grundad teori. LÄS MER
25. ”Att så ett frö” : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Denna studie undersöker studie- och yrkesvägledares uppfattningar om tidig vägledning. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta utbildade och verksamma studie- och yrkesvägledare har genomförts. Det insamlade materialet analyseras utifrån Linda S. Gottfredsons (2002) Theory of Circumscription, Compromise, and Self-Creation. LÄS MER