Sökning: "Kvalitativa intervjuer Stockholms universitet Institutionen för pedagogik och didaktik"

Visar resultat 16 - 20 av 59 uppsatser innehållade orden Kvalitativa intervjuer Stockholms universitet Institutionen för pedagogik och didaktik.

  1. 16. Alla barn är flerspråkiga!  En intervjustudie om förskollärares uppfattningar och förutsättningar för flerspråkighet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Muna Bashir Abshir; Farhio Yusuf Nur; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Förskollärare; Förskolan; Transspråkande; Modersmål.;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Syftet med detta examensarbete är att undersöka förskollärarnas förhållningssätt och förutsättning i arbetet med flerspråkighet. Empirin har samlats in med hjälp av kvalitativa intervjuer med förskollärare. Intervjuerna genomfördes i två kommuner (Tierp och Husby i Stockholms kommun). LÄS MER

  2. 17. Från en glasklar karriär till ett brokigt CV : En kvalitativ intervjustudie om individers upplevelse av pandemin som en påtvingad brytpunkt i karriären

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Pernilla Stahl; Ingeli Ahnér; [2021]
    Nyckelord :Careership; professional identity; transformative learning; turningpoints; unemployment; job loss; covid-19; Careership; yrkesidentitet; arbetslöshet; transformativt lärande; brytpunkter; uppsägning; covid-19;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine how individuals who became involuntary unemployed due to the Covid-19 pandemic experience and handle the situation as unemployed. As a result of the COVID-19 pandemic, demand for products and services in certain industries has drastically reduced and work opportunities have decreased. LÄS MER

  3. 18. "Har man gjort för mycket, har man gjort för lite, har man varit tillräcklig" : En narrativ studie om meningsskapande hos sjukvårdspersonal under COVID-19 pandemin

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Joanna Bergström; Melissa Brighty; [2021]
    Nyckelord :Narrative; COVID-19; healthcare professionals; sensemaking; Narrativ; COVID-19; sjukvårdspersonal; meningsskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att med narrativet i fokus undersöka hur fem sjuksköterskor ser på sittarbete och hur de navigerat sig igenom det under COVID-19 pandemin. Det empiriska materialetbestår av semistrukturerade kvalitativa intervjuer som hölls med fem sjuksköterskor som alla vårdatcovidpatienter. LÄS MER

  4. 19. Att arbeta med tidig vägledning : Studie- och yrkesvägledning för elever i årskurs 1–6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Firel Jebrail; Denise Rhawi; [2021]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledare; tidig vägledning; vägledning på grundskola; valkompetens;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en ökad förståelse för hur studie- och yrkesvägledare arbetar med vägledning för elever i årskurs 1–6. Detta har genomfört genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta studie- och yrkesvgäledare. LÄS MER

  5. 20. Ledares upplevelser om att främja kollektivt lärande i praktiken : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Jenny Bergström; Madelene Ramström; [2021]
    Nyckelord :Leadership; collective learning; reflection; communication; inclusiveness; Ledarskap; kollektivt lärande; reflektion; kommunikation; inkludering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka ledares upplevelser kring möjligheter att skapa förutsättningar för ett kollektivt lärande och hur de arbetar i praktiken, utifrån frågeställningar om kommunikationens, reflektionens och inkluderingens möjligheter och utmaningar. Studien genomfördes med hjälp av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med totalt åtta ledare från olika organisationer och analyserades genom en tematisk analys. LÄS MER