Sökning: "gy-11"

Visar resultat 1 - 5 av 73 uppsatser innehållade ordet gy-11.

  1. 1. Läsa och skriva demokratiskt : En litteraturstudie om integrering av demokrati- och värdegrundsarbete i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Emma Lotterberg; Sandra Eklander Gill; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; mätbarhet; svenskämnet; systematisk litteraturstudie; värdegrundsarbete; ämnesdidaktik;

    Sammanfattning : Den svenska skolan har sedan länge vilat på en demokratisk värdegrund. Demokrati- och värdegrundsfrågor ska genomsyra all undervisning i skolan och bidra till att fostra demokratiska medborgare. Historiskt sätt har svenskämnet haft en viktig roll i detta demokratiska uppdrag. LÄS MER

  2. 2. En tudelad litteraturundervisning? : En jämförelse av litteraturundervisningen på gymnasieskolans yrkesprogram och högskoleförberedande program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Robin Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Svenskämnestraditioner; yrkesprogram; yrkesförberedande program; högskole- förberedande program; studieförberedande program; litteraturundervisning; skillnader; likheter; svenska som färdighetsämne; svenska som litteraturhistoriskt bildningsämne; svenska som erfarenhetspedagogiskt ämne; Gy 11; Lpf 94; 2000- talet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att jämföra litteraturundervisningen på högskoleförberedande program och yrkesprogram inom 2000-talets gymnasieskola. Utifrån detta formulerades frågeställningar som innefattade jämförelse av likheter och skillnader avseende litteraturundervisningen inom högskoleförberedande program och yrkesprogram. LÄS MER

  3. 3. Bland protagonister och antagonister i ämnesplanerna för Gy 11. En jämförande rollanalys av gymnasiegemensamma och estetiska ämnen med teater i förgrunden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Pia Björnsdotter Edlund; [2022-02-16]
    Nyckelord :teater; protagonist; antagonist; estetiska ämnen; gymnasiegemensamma ämnen; kärnämnen; roll; figur; karaktär; agens; aktiva verb; handlande; Penka; Gy11;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how the aesthetic, non-compulsory subject Theater, is being presented in the Swedish National Agency for Education's steering documents (Skolverket, 2011), compared to the aesthetic, non-compulsory subjects Music and Art and to the compulsory upper secondary school subjects, formerly called "core subjects", English, History, Physical Education and Health, Mathematics, Science Studies, Religion, Civics and Swedish. This study aims to observe and clarify the Swedish National Agency for Education's character drawing of the various subjects. LÄS MER

  4. 4. Lärarprofessionen, friare än aldrig förr? : En analys av lärarprofessionens frirum på de allmänna sidorna i läroplanerna Lgy 70, Lpf 94 och Gy 11.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Lahéus; Kajsa Egier; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Alla lärare i Sverige måste följa läroplanen. De allmänna sidorna är gemensamma för samtliga inom professionen och det är dessa som vår textanalys behandlar. De läroplaner som analyseras är Lgy 70, Lpf 94 samt Gy 11. LÄS MER

  5. 5. Manligt och kvinnligt i historieläroböcker : En studie av hur tre läroboksförfattare förhåller sig till framställningen av manliga respektive kvinnliga sysslor, platser och egenskaper

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Filip Johansson; [2022]
    Nyckelord :Gy 11; history textbooks; male; female; tasks; traits; places; gender perspective; gender system; discourse analysis.;

    Sammanfattning : The purpose of this study has been to investigate which approach history textbooks authors have towards the historical representations of male respective female tasks, places and traits, aswell as how these representations relates to the gender perspective in Gy 11.In this study three history textbooks are analyzed with the help of a discourse analysis based on a sender-oriented interpretation strategy and Yvonne Hirdman’s gender system. LÄS MER